Cadeautje.

Een patchwork vriendin gaf me vier placemats cadeau. Zelf had ze ze van een Nieuw-Zeelandse vriendin gekregen om “er iets mee te doen”. Daar zag ze geen heil in. Ze wist dat ik van borduren hou, dus kreeg ik ze om “er iets mee te doen”.

Op de zijkanten is een open rand geborduurd met een kastjessteek over vier draden met een geel gekleurde draad. Op de linkerbovenhoek is een driehoek ook met de kastjessteek gemaakt, ook over vier draden.

Geïnspireerd door de borduursels uit Ukraine wilde ik een patroontje op de placemats borduren. Over vier draden een kruissteek te maken leek me veel te grof. Het was al groter dan ik gewend ben om op te borduren, dus dacht ik over één draad een kruissteekje te maken, maar dat vond ik geen gezicht bij de rand en de driehoek. Toen maar weer gewoon over twee draden gaan borduren. Met één draadje of twee borduurdraden? Twee draden vond ik te dik en dus weer als gewoonlijk met één draadje geborduurd

. Een passende kleur geel in mijn voorraad gevonden en aan de slag.

Spontaan begonnen met het middendeel, zonder te weten hoe het zou worden. Daarna met rood er bijpassend om heen geborduurd . Zo bouwde ik langzaam het hele figuurtje op. Het is als het ware intuïtief ontstaan.

Vier placemats met dezelfde figuurtjes zijn klaar om te gebruiken wanneer we met z’n vieren gaan eten.

Plaats een reactie