Fries- en Markens witwerk.

De Friese lap groeit gestaag. Na de rand met vetergaatjes, sterren en vogels en de cijfers heb ik naast de cijfers twee verschillende randen gemaakt. Een met de hokjes- of kastjessteken en de andere met een horizontale vlechtsteek met platsteek puntjes. Toen begon ik een aardig groot alfabet met vetergaaatjes en platsteken te maken.

Na lekker door gewerkt te hebben kwamen de x, y en z in het midden. Daar naast links een Marker motief in platsteken met twee sneewerkjes..

Rechts twee harten in vetergaatjes- en platsteken, die wel op een beetje op aardbeien lijken.

Toen wilde ik een grote Q maken. Het voorbeeld in het boek “Frisian Whitework” was voor deze lap veel te groot. Ik stond er op om een Q te maken, de letter van mijn achternaam. Dus ontwierp ik een eigen patroon voor een Q in vetergaatjes- en platsteken en sneewerk.

Links komt ook zo’n sneewerkfiguurtje, dan is de bovenkant van de Q gemaakt. Ik ben zelf nieuwsgierig of mijn idee wel op een Q gaat lijken. We zullen het zien. In ieder geval heb ik nu Friese- en Markense patronen gebruikt, dus het wordt een witwerk lap met verschillende oorspronkelijke patronen.

Plaats een reactie