Druk bezig.

Na de rode Kerstlap ben ik begonnen met een idee voor een nieuwe vriendschapslap: een wit op wit werkstuk. Ik heb draden uitgetrokken en open zomen gemaakt. Toen ben ik begonnen met een ajour-werkje, dus de omtrek afgezet met platsteken, draden uitgetrokken en omwikkeld en een versierseltje aangebracht.

DSC00006.jpg

Hierna heb ik een alfabet geborduurd in “vetergatsteekjes”.  Om de rechterbovenhoek op te vullen is er een zwaantje in kruissteken geborduurd, maar het is jammer genoeg nauwelijks of niet te zien.

DSC00009.jpg

Het sterretje in platsteken is juist heel duidelijk aanwezig. Het zal door de draadkeuze komen: het zwaantje is met één draadje wit DMC geborduurd en het sterretje is dikkere helderwitte zijde gemaakt.

Tja en dan de onderrand. Ik heb het boekje “de Handwerken op het eiland Marken” gelezen om de technieken te gebruiken. Ik heb netjes draden uitgetrokken en om de vier draden met een rijgsteek twee draden omgenaaid. Zo kreeg ik de voedingsbodem voor stopwerk. Eerst een leuk figuurtje gemaakt, daarna een grote liggende S. en toen een zwaantje. Aan de overkant heb ik het gespiegeld. Nu ben ik bezig om het stopwerkzwaantje te spiegelen .

DSC00011 (1).jpg

De lap is best groot en ik ben bang dat het een te moeilijke opdracht voor de anderen is, om iets op deze lap te gaan maken in het kader van de vriendschapslappen. Misschien moet ik toch een andere bedenken en deze lap zelf afmaken.

Ik ben helemaal happy met het kleiwerk. Iedere donderdag avond ga ik twee uur “kleien”, bij Mollie Brotherton, een hele goede pottenbakster, waar wij al jaren fan van zijn.

IMG_3287.jpg

Een vaas, die glimmend is gepolijst met het lepeltje.

IMG_3412.jpg

Een heuvel met een boom erop.

IMG_3435.jpg

Hier drogen de twee zijkanten van de ark van Noach.

IMG_3453.jpg

Op deze foto droogt de in elkaar gezette boot (geplakt met de slib-methode: maak de te plakken gedeeltes ruw, nat maken met een tandenborstel, zodat er kleislib ontstaat, tegen elkaar drukken en stevig aandrukken, dan het uitpuilend kleislib netjes wegwerken). Volgende keer verder.

Geef een reactie

