Allerlei bezigheden binnen en buitenshuis.

Al schrijf ik dan niet frequent een blogjes, ik ben toch lekker bezig met patchwork, borduren en kleiwerk. Na de rode kerstlap ben ik begonnen om een theedoek van Ikea te borduren. Ik had nog twee theedoeken over, de andere twee zijn voor vrienden geborduurd en inmiddels zijn ze aan hen geschonken.

dsc00006

Een theedoek met allemaal hokjes vroeg volgens mij om gevuld te worden met verschillende patronen uit twee boeken van DMC “Il était une fors DMC, deel 1 en 3” . Toen ik er enkele geborduurd had, liet Loes me de bladzijde zien uit het boekje “Celtic Charted Designs” van Co Spinhoven. Altijd heb ik al die patronen willen borduren, maar wist niet hoe en waarop. Toen werd het duidelijk, hier kunnen ze op! Het leuke van die Celtic patronen is dat de niet geborduurde delen, de tussenvormen,  vaak dezelfde soort figuurtjes hebben.

DSC00011

Ieder vakje is anders en niet alleen van kleur. Om een regelmaat in het geheel te krijgen heb ik steeds een vakje leeg gelaten, maar omdat tien vakjes naast elkaar staan, bleven de twee middelste vakjes over, als ik wilde eindigen met een geborduurd vakje. Daarom staan er twee gevulde vakjes naast elkaar in het midden. Voor de afwisseling zijn de buitenste vakjes in blauw gemaakt, dan volgen rode en daarna blauw met rode.

Middenin zijn vier vakjes die gevuld moeten worden, maar waar mee? Wat is nou een goed passend patroontje voor die vier vakjes? Ik kan er nog even over nadenken, want eerst worden alle andere vakjes geborduurd.

Ondertussen is de top van mijn (ook weer rood) quilt klaar. Er is een randje om heen  gekomen. Voor de foto heb ik hem aan de waslijn gehangen, dan zie je het toch beter dan liggend over een stoel of zo.

DSC00006

De French Fancy Flowers hebben een vriendschap quilt gemaakt voor Elaine, die terug gaat naar Engeland. Mijn deel is de tweede op de tweede rij.

DSC00012

Voor de achterkant heb ik de namen geborduurd.

DSC00011 (1)

En dan het kleiwerk.

De opdracht was een tuin object te maken. Eerst maakten we kleine voorproefjes in witte klei. Ze zijn gebakken en daarna geglazuurd. Hier liggen ze op onze buitentafel.

DSC00013

Het tuinobject is gemaakt, gebakken, geglazuurd en opnieuw gebakken. DSC00024

De buiten kant is met bruin en groen geglazuurd. In de holle binnenkant, met wijde open bolletjes en bolletjes met nauwelijks een opening, is blauw glazuur opgebracht. Toen met een nat sponsje schoon geveegd, zodat het glazuur alleen in de holtes blijft zitten. Daarna met groen geglazuurd.

DSC00022

Ik ben er best trots op!

 

 

Geef een reactie

