Kerstlap en meer.

De hele maand januari heb ik niets laten zien op mijn blog, maar ik heb toch veel gedaan, zo heb ik een theedoek geborduurd in twee kleuren rood DMC 321 en 814. Het was mijn cadeautje voor één van de leden van onze patchwork groep. Hier op de tafel liggen alle vervaardigde cadeautjes. De AH-theedoek is geborduurd met twee rode vogels en drie eikenbladeren in de punt, want je kunt hem aan de tegenoverliggende punt ophangen en dan valt het borduursel mooi op.

img_3078

Zoals de titel al aangeeft heb ik ook aan de Kerstlap gewerkt. Een maandje te laat is hij afgekomen, maar ruimschoots voor de volgende kerst. Midden onder is een kerstletterboom geborduurd, waar geen patroon van bestaat, dus het is een eigen ontwerp. De balletjes zijn allemaal negen kruisjes breed en negen hoog evenals de blokjes. Ze zijn allemaal verschillend en ook niet uit een boekje, al hoewel ik denk dat ze reeds lang zijn ontworpen en ik het wiel nog eens heb uitgevonden.

img_3122

De letters van Loes en mij flankeren de boom en worden beiden gekroond met een vredesduif. Alleen nog (heel voorzichtig) wassen en dan een ophangsysteem bedenken om het met Kerst op te kunnen  hangen.

Door de kou (mijn atelierruimte is onverwarmd) heb ik een poosje mijn naaimachine beneden in de keuken neer gezet en daar heb ik een groot stuk van mijn patchworkproject gemaakt. Lekker rood! Aan onze oude kast hangen vijf blokken rijen, om te kijken hoe het eruit ziet als ik ze aan elkaar ga naaien.

img_3037

Er konden nog een paar rijen bij. Zo kon ik ook bepalen welke stoffen ik ging  gebruiken.

img_3058

Zo is de top tot nu toe geworden. Er past nog een rand omheen, waar ik op dit ogenblik nog niet uit ben hoe ik dat ga doen. Een rand van kleine blokken, zoals de midden delen van de blokken? Of gebruik ik alleen maar de twee rode stoffen in een kleine blokkenrand? Of een combinatie van de rode stoffen aan de vier hoeken en de bedrukte stoffen als rand? Ik weet  het nog niet…

Bij het potten maken heb ik een redelijk groot tuin object gemaakt. Het is een ruime holle schaal op een voet. In de schaal zijn allemaal bolletjes , die open zijn gemaakt. Aan de rand zitten bloemblaadjes. Het geeft de indruk van een artisjok en een zonnebloem.

img_3095

Nu staat het object te drogen om te worden gebakken en dat kan nog wel even duren.

IMG_3097.jpg

Dit zijn de voorstudies voor een tuinobject, die het alle drie niet zijn geworden. Mollie, onze pottenbakster, heeft ze gebakken en ze zijn klaar om -eventueel- te glazuren.

Een Reactie op “Kerstlap en meer.

Geef een reactie

