Letters…

Misschien is het al opgevallen, maar dan nog even ten overvloede: ik hou van letters. Sinds ik ooit ben begonnen om merklappen te maken, kwamen daar altijd letters aan te pas, hele alfabetten, de één nog mooier dan de ander. Sommigen vonden een alfabet (of letters) borduren een ramp, maar ik vond het leuk. Ik kocht steeds meer boeken met alfabetten. We hebben een stuk of vijftien boeken en bladen met alfabetten. Prachtig, alleen uitzoeken welke ik wil gebruiken is een probleem, want er zijn er erg veel om uit te kiezen.

DSC04442

Gelukkig vind ik de juiste letter voor elk borduurwerkje, of het nou een klein sierkussentje is of een hele tekst .

DSC00006

DSC04715

Randjes horen bij een merklap, maar om twee keer achter elkaar elk weekend een randje te borduren, vond ik wat veel van het goede, dus deed ik niet mee aan het Randje per Week 2015.

Maar…

voor 2016 hadden Annelies en Simone van het Randje per Week bedacht om een merklap te laten maken met een randje maar ook met LETTERS! Die verleiding kon ik natuurlijk niet weerstaan en heb een lap en de kleuren uitgezocht. Heel gewaagd wat mijn kleurkeuze aangaat: geen rood of blauw, waar ik bijna altijd voor val, maar GROENEN! Ik wilde iets speciaals en iets wat ik niet veel gebruik, dus kwam ik op groen.

DSC00005 (1)

De eerste twee weken werd een randje geborduurd en toen kwam het eerste alfabet.

DSC00006 (1)

Ik heb het wat aan gepast aan mijn smaak: de eerste drie figuurtjes zijn mijn eigen invulling, in plaats van vijf I’s, die op de schoollapjes als herhaling om vaardigheid te leren stonden. Ik hoef geen vaardigheid meer te leren, en ik vind 5 x herhalen niet mooi. De M en de N heb ik onderaan open gelaten, zodat het niet zulke gesloten letters werden.

In weekend nummer vier werd het alfabet vervolgd en er kwamen cijfers bij en meteen de eerste vier letters van een nieuw alfabet.

DSC00006 (2)

Het laatste weekend van januari werd natuurlijk de rest van het alfabet gegeven en toen ik bij de N kwam, zag ik dat er een kruisje rechtsboven miste, meteen viel mijn oog op de volgende letter, een P en helemaal geen O. Ik heb in de Facebook-groep RPW gezocht of iemand dat ook had bemerkt en ja hoor, dat was gesignaleerd, maar het commentaar was, dat op het originele schoollapje de O en de X ontbraken en dat de afstand tussen de letters ook verschilde. Inderdaad: tot en met de N waren er twee blokjes tussen de letters en daarna maar eentje.

Volg ik getrouw het patroon, of pas ik het aan naar mijn smaak? Dat was de vraag. De reacties op de Facebook pagina van RPW waren natuurlijk tweeledig: de één vond dat je het patroon moest volgen, want het waren oude schoollapjes. De foutjes en verschillende afstanden tussen de letters was juist de charme van de oude lapjes. De ander vond dat je je eigen invulling aan het patroon mocht geven, als je dat wilde.

Ik maak géén schoollapje, want het is daar veel te groot voor. Ik gebruik ook de traditionele rode kleur (DMC 321) niet. Ik verbeter een fout en dus…

vroeg ik raad aan mijn vrouw. Zij kent mij en weet dat ik liever geen foutjes of vergissingen in mijn werk wil en dus zei ze: “Kan je het uithalen en dan tussen alle letters één hokje overslaan en dan toch de O en de X borduren?”

DSC00006

Zo is het geschied: ik heb de E t/m de N uitgehaald en maar één hokje tussen de letters gelaten. Ook heb ik de H en de J één kruisje smaller gemaakt, want toen had ik precies de goede hoeveelheid ruimte om de O en de X er bij te borduren en toch op het goede plekje met de Z te eindigen. Hiep, hiep, hoera!

 

 

3 Reacties op “Letters…

  1. Hallo, wat een leuk verhaal. Ik zou het precies hetzelfde doen, ook het borduurwerk aanpassen. En letters borduren vind ik het allerleukst! Ik doe niet mee met het randje dit jaar. Ik werk aan een levenslap bij Afke Wullink. Veel succes met borduren.

  2. Ja dat verwachtte ik al van jou, het zijn nu eenmaal letterlappen en geen schoollapjes en dus mag jij je eigen ingeving volgen en voor jou is dat evenwicht en foutloos, dus wordt het een echte Gerard lap! Groetjes
    Lida

  3. Heel goed opgelost , ik doe dit vaker, niemand weet dat de letter niet origineel is.
    Met de randjes per week doe ik ook niet meer mee, er zijn nog zoveel andere werkjes die ik wil maken. Dus even niet nog iets nieuws erbij.

Geef een reactie

