Vriendschapslap nummer twee.

Al schrijf ik niets in dit blog, toch ben ik redelijk bezig met allerlei dingen. Het quilten van de Hollands Glorie gaat gestaag zijn gangetje, maar om iedere keer een stukje dat gequilt is te laten zien wordt saai, dus ik zet het er pas in als het klaar is, wat nog eventjes wachten betekent.

De tweede vriendschapslap kreeg ik op 10 oktober en daar ben ik driftig aan begonnen. Het is een licht bruine linnen lap waar met wit en bruin op geborduurd mocht worden. De lap was al verdeeld in twaalf vierkantjes met banen eromheen om op te vullen met borduursels. In de linker rand van zo’n vierkant wordt men geacht om een randje te borduren. In de onderste horizontale rand komt je naam en dan mag je zelf een elementje in het linker vierkantje bedenken.

DSC00005

De linker rand vulde ik met een klokjesbloemenrandje met blaadjes. Mijn naam kwam onderin met in het rechter vierkantje de letter Q van mijn achternaam, want er doet nog een Gérard mee aan deze vriendschapslappenronde (ik ben dit keer niet de enige man in dit gezelschap). Om verwarring te voorkomen heb ik dus de Q gebruikt. Dat betekende wel dat ik de rechter verticale baan ook heb gevuld. Gelukkig kon dat omdat ik een meest rechts vierkantje heb gekozen en er anders de rechter staande baan leeg zou blijven. Er kwam een bloemenrandje in.

Het kleine linker vierkantje is gevuld met een Baskisch kruisje.

DSC00006

Het grotere vierkantje heeft wat hoofdbrekens gekost. Ik heb in alle boeken gezocht naar leuke motieven. Ook op internet heb ik gekeken, maar ik wist niet wat ik nou eigenlijk wilde. Ik koos toen maar een vogel-motief in de rechter bovenhoek. Ik vond dat de vogel net keek als de raaf uit de fabel van De La Fontaine, die op aanraden van de vos begon te zingen en zodoende zijn kaas verloor. Daar ben ik verder op door gaan borduren en vond een passende vos. De kaas (een camembert) en de boom verzon ik er zelf bij. Het is géén raaf, dat is duidelijk. De vogel schrikt als de kaas uit zijn bek valt en de vos glimlacht er tevreden bij…

Een Reactie op “Vriendschapslap nummer twee.

Geef een reactie

