Artisjokken.

Het schilderen vind ik heel mooi om te doen. Het duurt alleen veel langer voor ik tevreden ben dan met mijn gewone tekeningen. Een mandala neemt ongeveer twee à drie dagen in beslag. Een landschap met een gebouw duurt iets langer, ongeveer vier à vijf dagen. Maar een schilderij vraagt me enkele weken… Ik begon met de opzet van een schilderij op 15 juni.DSC00034

Het schilderen van de achtergrond en de bladeren van de artisjokken heeft een middag geduurd voor ik een beetje tevreden was. De volgende dagen deed ik veranderingetjes in kleur met de bladeren. Op 29 juni schilderde ik de bovenste twee artisjokken, maar die waren nog niet in bloei.

DSC00006 (1)

Pas ruim een week geleden bloeiden ze en kon ik de bloemen schilderen.

Version 2    Het bleef wel leeg in de rechter benedenhoek en daar wilde ik een voorwerp plaatsen, wat niet in het “echt” er bij stond. Het werd een Chinese pot.

Version 2

Er moest toch nog een derde artisjok bij.

DSC00006  Op donderdag 16 juli maakte ik hem en gisteren besloot ik om die ook te laten bloeien.

DSC00019

De pot werd vandaag (zaterdag 18 juli) in een beter perspectief geschilderd en de achtergrond maakte ik een beetje spannender. Al met al een proces van ruim een maand werken en denken aan het artisjokken-schilderij.

Geef een reactie

