Randje en top.

Gisteren hadden we een French Fancy Flower dag op de camping “l’Anjou” bij Montesquiou. In plaats van de gewone laatste woensdag van de maand hebben we onze patchworkmiddag verschoven naar de vrijdag om de hele dag patchwork en/of borduurwerk te doen. Heel gezellig op de veranda in de broodnodige schaduw (het werd 32° C. in de schaduw) met koffie en water, veel water. Ik had mijn top “Hollands glorie” af, dus bedacht ik me dat ik die daar kon sandwichen met assistentie van de anderen. Maar helaas… De dag was georganiseerd door Monique van Voorst, die niet alleen de camping heeft maar ook een winkeltje in Auch, waar ze stoffen, breiwol  en borduurspullen verkoopt. Ik nam aan dat ik bij haar een goede stof voor de achterkant aan kon schaffen. Helaas was het niet haar bedoeling om te verkopen, dus was er niets aanwezig. Mijn top kon ik alleen laten zien

DSC00025

en bleef verder die dag in de tas samen met de batting. Gelukkig had ik er op gerekend, dat ik niet alleen aan de top zou werken en had mijn borduurspellen meegenomen. De vriendschapslap moet eind augustus doorgegeven worden en dat betekent dat mijn aandeel voor mijn eigen lap dan klaar moet zijn. Ik heb het thema “bloemenranden” gekozen. Ik  heb veel kleuren aangeschaft, waar iedereen uit mag kiezen, want ik wil graag een heel fleurige lap!

DSC00005

Om te beginnen heb ik een lap genomen van zes kruissteken op een centimeter, want niet alle deelnemers aan de vriendschapslappen kunnen op kleiner formaat werken. De groep bestaat uit elf personen (waarvan twee mannen, die beiden Gerard heten!) die allemaal een thema kiezen en de garens erbij leveren en dan geven ze het door aan de volgende op de lijst, die er hun bijdrage bij borduren. Na ruim een jaar organiseren we een dag waar de lappen terug gegeven worden aan de eigenaars! Altijd heel erg spannend, want dat is het moment van de grote “onthulling”, waar je ontdekt wat er van jouw lap gemaakt is. Tot op heden zijn mijn lappen altijd verrassend mooi geworden. Hier twee van mijn vorige vriendschapslappen.

DSC05355 DSC05361

Zoals in een eerder blog is geschreven, ben ik begonnen met een bloemenrand uit het boekje “Peasant designs from Saxon Transylvania”. Het is uit de streek die we nu zo ongeveer Hongarije noemen.

DSC00024

De patchwork- en borduurdag werd voor mij dus alleen een borduurdag, waardoor mijn bloemenrand af gemaakt kon

worden.

DSC00006 (1)

Het patroon is enkel in één kleur, maar ik heb vier kleuren genomen: twee groenen, een rood en een blauw, om iedereen aan te moedigen veel kleur  en bonte kleurencombinaties te gebruiken. Ik wil in volgende blogs mijn geborduurde bijdragen voor de andere vriendschapslappen laten zien, zodat iedereen een indruk kan krijgen wat er al zo gedaan wordt op vriendschapslappen. Het is altijd heel spannend!

Een Reactie op “Randje en top.

Geef een reactie

