Schilderij: la mare de Sabarros

Toen ik voor mijn verjaardag een schilderles bij Hein van der Voort -kunstschilder in Lisse- kreeg aangeboden, heb ik mijn eerste echte schilderijtje gemaakt. In de jaren 70 heb ik de lagere akte handenarbeid en tekenen gehaald en heb die altijd op school en privé gebruikt. Tekenen kan ik wel, schilderen had ik nog nooit gedaan, behalve dan aquarelleren, maar dat is een heel andere techniek dan schilderen met acrylverf.

Samen met mijn schoonzusje -zij volgde al schilderlessen bij Hein- fietsten we naar Xenos en kochten daar een doek. Penselen had Hein in voorraad. Maar wat zou ik maken? Welk onderwerp kon ik kiezen? Ik hou  er niet van om een foto na te schilderen of een affiche van een al gemaakt schilderij te kopiëren.

Ik koos voor een tulp, ik logeerde tenslotte in Lisse. Toen de tulp klaar was, adviseerde Hein om een scherf of een kapotte tegel uit een bak te kiezen en dat er rechts onder bij te schilderen.

foto 1

De tulp met het brok tegel, zag er na twee uurtjes smeren zo uit. Niet slecht, vond ik zelf. `s Middags ben ik in de tuin verder gegaan.

foto 2

Het voorbeeld van de tegel mocht ik houden en dus kon ik het mooi naschilderen.

foto 3-2

Terug in Frankrijk kreeg ik als verlaat verjaarscadeau een set acrylverf en enkele penselen. Later kocht ik er grote tubes bij en kon ik beginnen. Maar weer moest ik een onderwerp verzinnen… Toen in de mare (onze vijver, waar de leem uitgeschept werd om het huis te bouwen) de waterlelies begonnen te bloeien, wist ik het: waterlelies!

Iedere dag veranderde iets aan de waterlelies: er kwamen er meer bij, de al geschilderde gingen wijder open of sloten zich juist. Ik veranderde ook steeds iets aan de compositie. Na een week zag het er al aardig uit.

DSC00026

Ik stond te schilderen in de hangar, ons zomerhuis, want het was bloedheet: 33 graden in de schaduw! Zo stond ik in de schaduw met een prima zicht op de mare met de waterlelies.

DSC00011

Gisteren heb ik de laatste penseelstreken gezet: de stenen bij het trapje groter gemaakt, de muur verbeterd en op de voorgrond de bloeiende bieslook geschilderd.

DSC00003

Schilderwerk is ook handwerk, al valt het niet onder handwerken. Ik liet hier al mijn tekeningen zien en nu ook mijn schilderijen.

2 Reacties op “Schilderij: la mare de Sabarros

Geef een reactie

