Veel Projecten…

Nadat ik de Duitse lap klaar had, wist ik even niet wat ik zou kiezen om te gaan maken. Er cirkelden te veel leuke ideeën door mijn hoofd. Eerst heb ik me gericht op ons bezoek aan Nederland. Toen wij terug kwamen kreeg mijn vrouw griep en kon ik alleen de stand bemannen op de “Salon de la Broderie”. Dat ging prima, maar dat vergt toch veel energie en ja hoor toen kreeg ik de griep…

Tijdens de griep dagenben ik heel rustig aan begonnen om een Nederlandse quilt te gaan maken. Hollands Glorie. Dat heb ik even laten zien in een vorig blog. Inmiddels heb ik een groot stuk af. De windmolentjes zijn gemaakt.

DSC00029

DSC00003

Op de achterkant is er een prachtig sterretje van acht puntjes in het midden te zien, waardoor het dus goed in elkaar zit!

Toen zijn de windmolentjes (met de machine) aan elkaar genaaid en daarna  aan de top vast gemaakt. Aan de zijkanten is er een dunne band van de Marker doopdekentjes sits genaaid en boven en onder aan de windmolentjes een strook van de blauwe versie van de doopdekentjes sits.

DSC00010

Ik heb niet genoeg  creme-, rode- en blauwe stof over om een rand erom heen te maken. Ik zal het zo kunnen laten of stof bij kopen…

Ondertussen ben ik toch ook weer gaan borduren. Van Sytske kreeg ik hele mooie borduurstof om miniatuur te borduren (veertien kruisjes op een centimeter) en ook een boekje met enkele Miao en Dong (Chinese bevolkingsgroepen) borduurpatronen. Ik koos Güterman naaimachinezijde om mee te werken in de kleuren blauw en turkois.

foto 5

DSC00007

Het is zo klein, dat ik het alleen in mijn eentje op een rustig plekje kan borduren. In een groepje concentreer ik me niet genoeg en maak ik fouten, wat een heleboel tijd kost om die eruit te halen. Het is zo klein, dat ik de borduurdraadjes stuk voor stuk heel voorzichtig moet doorknippen en dan verwijderen met een speld, want gewoon uithalen geeft knopen!

Daarnaast gaan we een vriendschapslap beginnen. Het is de bedoeling dat ik zelf een thema aangeef, de DMC-kleuren erbij lever en alvast mijn eigen bijdrage aan mijn lap maak. Ook een boekje mag niet ontbreken, waarin ik uitleg wat ik op mijn lap wil en waar alle deelneemsters en deelnemer(!) hun bevindingen in op kunnen schrijven. Ik ben al begonnen met mijn bloemenrand. Een rand uit het boekje “Charter peasant designs from Saxon Transylvania” ( dat is ongeveer het gebied van Oostenrijk en Hongarije).

DSC00006

Ik heb gekozen voor een Syrische rand met gestileerde rode zaaddozen van de klaproos.

DSC00005

Mijn thema is (brede) bloemenranden.

Verder heb ik de moed om te beginnen aan een Kerstlap. Mijn derde Kerstlap, omdat ik het zo leuk vind om in de Kersttijd kerstborduursels te laten zien. Ik heb geen patroon en ben eenvoudig begonnen met een soort zigzag randje waar kerstklokjes aan hangen. Zelf ontwerpen is echt heel leuk om te doen!

DSC00009

DSC00010 (1)

Het begin is er en als de rand klaar ik, ga ik opnieuw bedenken wat ik verder wil doen. Heel spannend om het op deze manier te doen!

Voor mijn verjaardag vorige maand kreeg ik een schilderles cadeau en van de patchworkgroep kreeg ik tubetjes acryl-verf. Ik heb er doeken, penselen en grote tubes verf bij aangeschaft. De schildersezel had ik al ooit eens bij Lidl gekocht.

DSC00003

Ik ga dus ook nog schilderen!

Het zijn bijna te veel projecten… maar ik wissel gewoon af!

2 Reacties op “Veel Projecten…

  1. Veel variatie, heel leuk vooral de vriendschapslap . Wij hebben enkele jaren geleden er ook gemaakt voor het 10 jarig bestaan.
    Voorlopig ben je dus niet werkeloos, veel succes ermee!

  2. Hallo Gerard,
    Ik zag de Syrische rand op je site en wil het boekje kado doen aan een vriendin die vroeger veel borduurde. Ik heb er geen verstand van, dus hoop dat je me advies kunt geven over de lap en het garen en naalden die ik erbij kan kopen voor haar. Alvast bedankt,
    Dica

Geef een reactie

