Hollands glorie

Tijdens de bijna twee weken van griep heb ik veel gelezen en ben begonnen met de Nederlandse lappen, die ik vorig jaar gekocht had bij de heren de Haan en Wagenmakers persoonlijk hier in Frankrijk. Op de lange rode sits staat in de rand gedrukt: matching “doopdekentje  Marken”.

DSC00003 (1)

Ik heb heel lang zitten puzzelen hoe ik de lappen zou gaan gebruiken.

DSC00002 (1)

Voor mij zijn het echt Nederlandse printen, zodat ik een “antiek” soort quilt wilde maken. De levensboom wilde ik heel laten en erom heen blokken maken, maar welke? In allerlei boeken en tijdschriften gezocht naar het juiste blok. In het boek “Van Ootjes Gôet”, een fotoboek met prachtige quilts gemaakt van de stoffen van de Bunschoten-Spakenburgse klederdracht, vond ik de eenvoudige zandloper-blokken, die mij inspireerden. Ik maakte een rand van de zandlopers in rode en  blauwe sits en een apart gekochte crèmekleurige stof. Daaromheen een smalle rand in rode sits, die van de lappen sits gesneden konden worden.

DSC00026

Om de smalle rode rand naaide ik de blauwe sits zonder de smalle randen.                                                                                    Het heeft het effect van een oude tegelwand achter een open haard.

Op de foto ligt de top over de strijkplank in mijn werkkamer. Het kleine raampje op het zuiden is niet het enige raam, want anders zou er te weinig licht op de lap vallen. In het noordelijke dak is een dakraam gemaakt en zo heb ik prachtig licht op mijn werktafel.

DSC00029

Verder maak ik een rand van “molentjes” voor aan de boven en onderkant. Ik weet nog niet of die ook aan de zijkanten komen, want ik wil misschien een lange quilt maken, die voor een deur gehangen worden. Ik ben er nog niet helemaal zeker van of ik dat echt wel wil… Maar ik ben lekker bezig en de griep is inmiddels helemaal over!

Een Reactie op “Hollands glorie

  1. Wat prachtig, alles wat met Marken is verbonden trekt mij aan. Geweldig mooie kleuren, naai je het met de machine?
    Op het moment ben ik me erg aan het verdiepen in crazy quilts, zowel de kleuren van de stoffen als de prachtige borduursels vind ik het einde.
    Zoals je weet moet eerst mijn merklap af voordat ik aan iets nieuws begin.

Geef een reactie

