De Duitse Lap.

De laatste vakjes van de Duitse lap zijn geborduurd. Vorig jaar na de ‘Salon de la Broderie’ ben ik begonnen en hij is binnen het jaar afgekomen! Het is een lap met DMC 310 (snel brekend en vlug slijtend garen) geborduurd met enkele blauwe accenten, die op mij zelf slaan: mijn initialen , het jaartal, mijn naam en ons dorp onderaan in het klein. De lap heeft veertig vakjes, die bijna allemaal een ander patroontje hebben.

DSC00003

Het eerste alfabet heb ik ongemerkt herhaald. Nadat ik ik het ontdekte dat ik aan het dubbelen was geweest, heb ik alle andere herhalingen vermeden en er andere vakvullingen voor gekozen.

Elk vakje is zes en een halve centimeter lang en vier en een halve centimeter breed. Lekker klein! Heerlijk priegelen met negen kruissteekjes op een centimeter. (Ik ben begonnen met een nieuwe lap: 14 draden op een centimeter, of te wel zeven steken op de centimeter en het komt erg GROOT over. Ik stop daar mee en ga verder op 16 draad linnen, dat is mijn voorkeur op dit moment).

Hier volgen foto’s van de vakjes per acht, van boven naar beneden:

DSC00005

Het bovenste rechter vakje is een iets aangepast patroon uit mijn nieuwe boeken van DMC: ‘Il était tune fris DMC, réédition de modèles au point de croix de 1885.’ Een prachtig boek met de geschiedenis van DMC en allerlei borduurwerk van de patronen. Er zijn drie delen van en ze zijn via de online boutique van DMC te bestellen. De granaatappels komen eruit.

DSC00006

Het blauwe figuurtje is aangepast omdat ik het niet zo mooi vond op het originele patroon.

DSC00007

Waar 2015 staat hoort eigenlijk ‘papa’ te staan, maar dat slaat bij mij nergens op, dus heb ik dat maar verandert in een jaartal.

DSC00008

De twee vakjes met de sterren zijn (bijna) spiegelbeeld van elkaar.

DSC00009

De rozen en het vakje met het hert zijn niet op het originele patroon te vinden, waar ze vandaan komen staat in de vorige blog.

Nu ben ik bezig om een open randje te maken waarop het daarna wordt omgevouwen om tegen een achter lap te bevestigen, met openingen zodat het makkelijk  opgehangen kan worden. Samen met de Randjes van 2014 zijn dat de twee laatste werken, die op de ‘Salon de la broderie 2015’ in Mirande, te zien zijn.

6 Reacties op “De Duitse Lap.

    • Wat vreemd, ik open mijn blog in mijn computer en zie de foto’s gewoon bij de tekst. Maar op mijn iPhone alleen de tekst! Misschien kun je ze wel zien op je computer. Ik hoop het voor je.

Geef een reactie

