Mierenkussentje.

De vereniging Merkwaardig heeft een actie waar mieren worden geborduurd. Van de borduursels worden kussentjes gemaakt. Het is de bedoeling dat die kussentjes allemaal op de tentoonstelling van Merkwaardig in Leiden op een grote (mieren)hoop worden gegooid en ze worden later verkocht voor een goed doel.

Ik vond dat een hele leuke uitdaging om daar aan mee te doen. Ik zocht op internet foto’s van mieren en drukte er twee af.

DSC00003 3

Op ruitjespapier en met een potlood, zodat ik een fout kan uitgummen, heb ik een kruissteek patroon gemaakt.

DSC00005

Toen het leukste werkje: het borduren! Zwart-blauwe zijde -van Mulberry Silks- en een iets lichtere blauw zijn de gebruikte kleuren en ik zocht de Latijnse naam op en vond ‘Formica pratensis’ voor de zwarte (rug) bosmier, wat ik onder de mier borduurde. Al met al was het net 5 cm hoog en het kussentje moest 12 cm lang worden, dus toen heb ik er nog maar een mier op gemaakt met de Nederlandse naam er onder. De cijfers op het patroon papier zijn het aantal kruisjes per letter met het aantal kruisjes tussen de letters. Je moet dat toch goed uittellen. Een bandje met mijn naam erop moest aan de zijkant worden bevestigd.

Het laatste onderdeel was het maken van een zakje waar dan vulsel in gestopt werd en daarna kon ik het dicht naaien.

DSC00003

Nu moet het naar iemand van Merkwaardig worden gestuurd, want ik ga voorlopig niet naar Nederland. Ik hoor vast wel van iemand naar welk adres ik het kan sturen.

2 Reacties op “Mierenkussentje.

Geef een reactie

