Speldenkussentje in een doosje.

DSC00005

Deze vier geborduurde vlinders zijn vermaakt tot een speldenkussentje.

Het zou mooi zijn om er een doosje omheen te maken, een doosje met een deksel. Ik heb eerst geprobeerd om een klein doosje te maken van karton om later te bekleden met stof, maar ik ontdekte dat de boekbinderslijm verdroogd was en ook nog beschimmeld. Het karton bleek ook te dun te zijn, dus het was niet stevig genoeg. Dat kon ik niet gebruiken! Ik moest een ander doosje in elkaar zetten…

Ik kende nog van uit mijn tijd in het onderwijs het fenomeen ‘origami’, waarmee ik de leerlingen allerlei dingen liet maken. Tussen de papieren vogels en bloemen maakten we toen ook een doosje, wat eenvoudig te vouwen is van vierkant stevig papier.

Ik vouwde en sneed allerlei oefenpapier net zolang tot ik de juiste grootte had gevonden. Ik koos een lapje dat ik precies op maat van het papier sneed en plakte het door middel van gewone plaksel (!) op het papier en daarna vouwde ik het doosje in elkaar. Zo werd het deksel ook gemaakt, je maakt het alleen iets groter dan het doosje, anders past het er niet over heen.

DSC00003

Dit alles diende als mijn jaarlijkse bijdrage aan de cadeautjes, die de French Fancy Flower patchwork groep tijdens een lunch aan elkaar geven door middel van lootjes. Het werd met gejuich ontvangen!

3 Reacties op “Speldenkussentje in een doosje.

Geef een reactie

