Nieuw project: Duitse merklap.

Na de peer en het Morris-borduurdessin blijf ik op de zaterdagen de randjes borduren. Randje 35 en 36 zijn gemaakt:

DSC00001

Op de detail-foto zijn de randjes beter te zien:

DSC00001

Op de andere weekdagen moet ik toch ook iets te borduren hebben. Gelukkig zit ik niet zonder ideeën en mijn wenslijst is behoorlijk vol. Door de van Sytske gekregen patronen zag ik deze Duitse merklap:

DSC00003

Het geheel noemt de samenstelster “PAPA”, want er staat ergens na een alfabet het woord papa. Laat dat nou het enige van het patroon zijn dat ik niet ga doen. Ik vul die plek op met mijn initialen, denk ik. Het miniatuur werk blijft me uitermate boeien en voor deze merklap heb ik maar weer het linnen gekozen dat bijna 9 kruisjes op de centimeter telt. Het leuke van deze lap vind ik de rechthoekige vakjes waarin een alfabetje staat, vaak met een versierende rand of een geheel gevuld vakje met leuke patroontjes. Zo’n vakje telt 40 kruissteekjes breed en 65 steekjes hoog, dat is 4,5 bij 6,4 cm! Kleine borduurseltjes zoals de randjes op de Randjeperweek-lap.

 

 

DSC00001

Het patroon staat op een A-viertje en is gelukkig een heel stuk groter dan het borduursel en dat maakt het lezen van het patroon wel overzichtelijk en makkelijk.

DSC00002

Ik heb op dit moment geen rode fijne zijde meer, dus borduur ik met DMC nummer 321, het bekende rood. Maar na een foutje – en dat gebeurt echt wel- pluist en breekt de draad bij het uithalen sneller dan de zijde… Maar ik wel door met 321 van DMC! Ik zal wel nieuwe strengetjes aan schaffen, want het borduren vreet garen!

2 Reacties op “Nieuw project: Duitse merklap.

  1. ik haal mijn dmc draad even door een srukje bijenwas , dat maakt de draad gladder,Ger is een mooie verzameling abctjes. succes, basje

Geef een reactie

