Tussendoor cadeautje

Deze maand hebben we met de French Fancy Flowers, onze quiltgroep, de Nieuwjaars Lunch met de grabbelton, waar we een zelfgemaakt cadeautje in stoppen. In september 2013 was reeds bekend gemaakt dat we weer een grabbelton gaan doen; de datum  was ook al enkele maanden bekend, maar toch dacht ik steeds dat we nog zeeën van tijd hadden en dan is het ineens januari. Ik had nog enkele weken om iets te maken. Een borduursel zat er niet in, want dat kost meer tijd. Alleen het patroontje zoeken, het vinden, de kleuren samenstellen en dan het borduren zelf kost mij meer dan die luttele weken. En er zijn natuurlijk nog meer “dingen” te doen, dan alleen borduren. Dus ik moest iets anders bedenken. Een vriendin had een tasje gemaakt, dat ik erg leuk vind. Een piramide-vorm, zoals ik ooit de kerstpiramidetjes heb gemaakt. Twee vierkantjes aan elkaar stikken en dan een zijde dwars op de andere drie dicht stikken, zodat er een piramide vorm ontstaat:

DSC06032

Een mandje met zulke piramidetjes  lag op tafel te pronken met de Kerstdagen.

Een tasje in deze vorm is wat gecompliceerder doordat er een rits in gemaakt wordt. De rits moet wel op de goede plek zitten en dat is even puzzelen. Eerst heb ik twee nine-patch  blokken gemaakt, die gedubbeld met katoenen batting tussen het blok en de voeringstof en doorgestikt. De rits werd eraan gezet en toen binnenstebuiten werden de drie zijden aan elkaar genaaid. De rits geopend en de laatste naad dwars op de andere naden genaaid, de goede kant naar buiten gekeerd (natuurlijk heb ik niet vergeten de lus aan de goede kant te leggen en vast te naaien) wat erg makkelijk gaat door de geopende rits, zo doende hoefde ik niet met de hand de laatste naad onzichtbaar dicht te maken.

DSC09999

Voor de afwerking heb ik de rits aan de binnenkant plat vastgezet met festonsteken. Als versiering heb ik een engeltje aan de trekker van de rits gehangen.

DSC00001

Aan de schuine zijkant zijn ter versiering ook twee engeltjes vast gemaakt.

DSC00003

Het is een leuk cadeautje geworden en ik ben best blij dat ik het op tijd af heb!

2 Reacties op “Tussendoor cadeautje

  1. Heb ook eens zo’n schattig tasje gekregen en wil er nog steeds een paar maken in verschillende maten. De jouwe is enig geworden en die engeltjes maken hem perfect af, enig om dit cadeau te krijgen! Groetjes
    Lida

Geef een reactie

