Het boek “huswif”

Naast het quilt gebeuren heb ik rustig door gewerkt aan de laatste pagina van het huswif.

DSC09993

Het rechter stuk aan het borduurwerk moet de “rug” van het boek worden. De  ansichtkaart (zonder ansicht) is aan de vorige bladzijde genaaid met een zachte vulling, over van het patchwork, en een op maat gesneden stukje plastic placemat er tussen voor de stevigheid. Het stond in de patroongegevens als tip, maar het kostte me nogal wat moeite om zo’n placemat te vinden. Gelukkig had Mariette – een maandagavondborduurvriendin – ergens nog zo’n placemat liggen als cadeautje voor een pasgeboren baby, alleen is het nooit gegeven en het kind is nu al bijna een tiener. Een deel zit nu tussen bladzijde zeven en acht.

Voor de rug heb ik een extra borduurseltje gemaakt.

DSC09997

DSC09998

Zoals op de foto is te zien, heb ik de catalogus van de tentoonstelling “Oefenstof”  thuis gestuurd gekregen en geniet van de foto’s en de teksten. Helaas zal ik de tentoonstelling niet zien. Want zelfs toen hij in Parijs was, is het te ver weg: meer dan achthonderd kilometer moeten we reizen om in Parijs te komen en dat doe je niet voor één dagje… De geaddreseerde kaart en de geborduurde rug heb ik er even voor de show bij gelegd.

Alle andere pagina’s heb ik aan het daarvoor bedoelde stukje stof genaaid en toen het geborduurde deeltje erover heen vast gezet.

DSC00004

Een stukje van de gekregen placemat maakt de rug van het boek lekker strak. Het ziet er echt als een boek uit!

DSC00005

Als laatste onderdeel moet een nog een bandje omheen, anders valt het boek open als je het oppakt. Een eigen gemaakt bandje van een leuke stof stond helemaal niet. Het patroontje en de kleuren kwamen niet overeen met de voorkant. Toen ben ik maar begonnen om een bandje te borduren… om in stijl te blijven. Te zijner tijd laat ik dat hier wel zien. Maar het huswif is eigenlijk af en dat is een mijlpaal!

4 Reacties op “Het boek “huswif”

  1. Hoi Gerard, ontmoette vandaag een meneer J.Quak en jullie naam kom je toch niet zo vaak tegen! Maar nu je Huswif! Wat is dat gaaf geworden, zo mooi die rug en ben nu dus benieuwd naar je bandje, gefeliciteerd met een schitterende creatie en succes met de laatste loodjes! Groetjes
    Lida

  2. Super is het geworden, Mooi dat je zelf een bandje borduurt om in de style te blijven.
    Zelfs op het laatst maak je er nog werk van.
    Het is een prachtige Huswife geworden een kostbaar juweeltje.
    Fijn dat ik met je mee mocht kijken.

    Groetjes, Evelyne

Geef een reactie

