Quilting.

Het begin is gemaakt. Ik zag er vreselijk tegenop en toch begon ik de middenster in de “ditch” te quilten. Eén van de Engelse quiltsters van de PIM (Patch in Marciac) vroeg me waarom ik het met de hand wilde quilten, als ik er zo tegen op zag. Ze had volkomen gelijk, waarom met de hand als het ook met de machine kan? Zoals de Engelsen het zo mooi zeggen: “quilting in the ditch”  is goed te doen. Je ziet het nauwelijs, omdat het in de naad gedaan wordt. Het bezwaar om in het midden te beginnen bleef bestaan. Het is heel ingewikkeld om die grote lappen van de zijkanten tussen de naald en het opstaande deel van de naaimachine te frommelen. Oprollen gaat nog het best, maar het blijft oppassen, want zo’n dikke knoedel van drie lagen stof trekt makkelijk alles scheef. Met vallen en opstaan is het na een week achter de naaimachine voor elkaar.

DSC09995

Nu ik de foto bekijk, zal ik mijn bureau toch op mogen ruimen. Het ziet er wat chaotisch uit. Als het huswif klaar is, dan kunnen de mandjes met lapjes, garens, speldenkussentjes, scharen, andere “gereedschapjes” en 3+ brillen opgeruimd worden. Dan ziet het er weer netjes uit. Al hoe wel, een nieuw project zal weer nieuwe  klaar voor gebruik liggende spulletjes opleveren, maar dat is van later zorg. De achterkant van de quilt ziet er verbazend goed uit, al zeg ik het zelf.

DSC09993

Ik ben begonnen om de bloem in het midden van de middelste ster met de hand door te pitten.

DSC09996

Daarna ga ik verder om de donker blauwe banen van quiltwerk te voorzien. Een lekker werkje voor de koelere dagen, die gaan komen.

2 Reacties op “Quilting.

  1. Wat wordt het mooi en wat een klus is het toch, ook hier wacht een quilt op de laatste steken in de ditch met de machine, maar ik ga ook het verdere werk met de machine doen, bij jou wordt het wel een beeldschoon geheel! Groetjes
    Lida

  2. Je quilt wordt mooi, toch is het quilten met de hand het allermooist ( daarom begin ik er niet aan) Zijn er in Frankrijk geen zaken met een longarm machine waar je het kan laten quilten?

Geef een reactie

