Klaar om te gaan quilten…

Eindelijk heb ik de moed gehad om de sterren-top te dubbelen en te rijgen. Het klinkt erg dramatisch, maar ik zag er vreselijk tegenop om met deze quilt verder te gaan. Op één of andere manier lag de top wel meer dan een jaar opgevouwen te wachten om gedubbeld te worden. Hier ligt hij op de grond in april vorige jaar.

DSC08597

Ik vind hem nog steeds heel prachtig, maar het quilten stuit mij tegen de borst. Lieve vriendinnen gaven hun mening: “Als je er zo tegen op ziet, ga hem dan met de machine quilten. ” Een goed idee, waarom niet, als me dat veel tijd scheelt? Toen realiseerde ik me, dat de hele gedubbelde lap op een of andere manier opgerold moest worden wilde ik hem kunnen quilten met de borduurvoet. Ik moet hem wel kunnen bewegen en dat gaat maar één kant op met die opgerolde lap klem tussen open ruimte van de machine. Een goede quilt machine kost iets te veel, dus dat is ook geen optie. Van machine quilten heb ik toen maar af gezien. Ik heb hem eerst geprobeerd om te dubbelen met de tweeplanksmethode, maar de planken waren te kort. De lap is redelijk groot: 2 meter 15 bij 2 meter 20. Ik kon de lap niet goed om een plank rollen. Toen maar de oude methode gebruikt: 3 lagen op elkaar op de vloer gespreid en met veiligheidsspelden de drie lagen aan elkaar vast gezet.

photo 2

Gisteren heb ik de gedubbelde lap over de keukentafel gedrapeerd om het te rijgen, waarna de spelden er weer uit gehaald konden worden. Dat duurde al met al toch de hele middag, buiten scheen wel de zon, maar ik reeg mijn quilt binnen in de keuken. Met deze twee foto’s heb je ook een idee hoe de keuken er uit ziet: ongeveer 5 bij 6 meter, oude balken plafond, een schouw waar de kachel in staat en oude plavuizen op de vloer. Echt een traditioneel huis uit de Gers, gebouwd rond 1800.

photo 3

Ik ga vandaag beginnen met het quilten!

4 Reacties op “Klaar om te gaan quilten…

  1. Oh Gerard wat een schitterende quilt is het nu al, ja ik zie ook vaak op tegen het quilten, maar iedere dag een paar draadjes en hij komt dan echt een keer af en deze verdient het zeker! Dus doorzetten en veel plezier met al je steekjes, groetjes
    Lida
    P.S. Gave keuken!

  2. dat wordt een heel mooie quilt., Ik weet er alles van heb meerdere gemaakt van een dergelijke afmeting ,een douible wedding en 3 met stoffen van de Haan en Wagemakers Ik kan ook niet werken in een ring en als je dan vanuit het midden begint zit je begraven onder de hele lap maar ze zijn wel klaar gekomen, Succes dus Basje

  3. Wat een prachtige quilt, ook heel mooi van kleur. Het quilten is natuurlijk heel veel werk, maar niets gaat boven handwerk. Veel succes ermee!

    Het maakt toch niet uit als je hier een jaartje over doet

  4. in 2015 zal in het museum te Goes samen met het quiltersgilde een tentoonstelling gehouden worden met wedstrijdquilts met als thema bloei. Opening 23 april 2015. Kijk bij het quiltersgilde voor meer info. Deze quilt wordt vast prachtig, even doorzetten!

Geef een reactie

