Pagina 6 van het huswif.

Eindelijk is dan deze pagina af. Dit was letterlijk bloed, zweet, maar (nog net) geen tranen. De bladzijde was zo vies geworden van het zweet en de enkele bloedspatjes (ik heb in mijn vinger geprikt), dat het eerst gewassen moest worden voor het getoond kon worden. Maar het is klaar!

DSC09887

Deze bladzijde heeft twee zakjes. Eentje wordt gesloten met twee knoopjes uit de knopendoos van mijn oma. Het ander zakje heeft twee nestel- of vetergaatjes met een rood lintje om het dicht te houden. Maar waarom het me zo veel moeite heeft gekost om deze pagina te maken? Ik moest knoopsgaten maken. Met de hand. Nog nooit in mijn drie en zestig jaren heb ik een knoopsgat gemaakt. Ik heb nooit leren naaien, want dat is niets voor jongens, dus had ik een probleem: hoe doe je dat, een knoopsgat maken? Op internet zijn heel gewillige sites die het uitleggen. Het ziet er allemaal heel simpel uit, tot ik het proeflapje van een knoopsgat voorzag… Ik heb twee knoopsgaten geproduceerd, geen volmaakte, maar wel functionele knoopsgaten.

DSC09886

Gelukkig zie je het niet zo erg door de mooie knoopjes van mijn oma.  Maar op het andere zakje zouden nog enkele knoopsgaten gemaakt moeten worden volgens het patroon, ook nog met trenzen! Ik had geen idee wat trenzen waren. Er werd ook nog gesproken over losse en vaste trenzen. Ik besloot in ieder geval geen knoopsgaten meer te maken, maar wilde wel een trens maken. Bij het patroon werd gesproken over draden spannen en daar festonsteken over maken, zodat een knoopsgat verstevigd werd en niet in zou scheuren. Een vaste trens werd gemaakt door de festonsteek in de onderliggende stof te steken en een losse werd alleen om de draden gemaakt. Maar toch wist ik niet precies wat ik moest doen… Op Internet vond ik geen duidelijke beschrijving. Geen knoopsgaten dus, maar wel knoopjes uit de knopendoos van mijn oma. Het contrasterende stofje heeft een bloempatroontje en dat heb ik min of meer nagemaakt met de linnenknoopjes en het glazen bloemetjesknoopje. De steel is met de taksteek gemaakt , de blaadjes zijn volgens mij losse trenzen, maar ik kan het verkeerd hebben. Om de bloemblaadjes heen is met de kettingsteek  alles tot een eenheid geborduurd en om het helemaal leuk te maken zijn er met de Franse knoopjessteek accentjes aan gebracht. Ik heb er geen haakje en oogje op genaaid of een drukknoopje. Ik vond het genoeg.

DSC09880

De vetergaatjes zijn op de foto goed zichtbaar nog zonder het sluit lintje. De bovenzoom van het zakje is met de openzoomsteek gemaakt op zo’n manier dat er een zigzaglijntje onstaan is. De zijkanten van het zakje zijn omgehaakt. Op de bovenstaande foto is het een simpel randje van vasten. De andere kant is een iets uitgebreider randje geworden.

DSC09885

Deze pagina is aan de vijfde pagina bevestigd met de boerenhemdensteek met een stukje batting ertussen, wat ik over heb van mijn quilts.

Ik ben echt blij dat deze pagina klaar is!

4 Reacties op “Pagina 6 van het huswif.

  1. Knoopsgaten maken, nooit gedaan en dan zo prachtig uitkomen, Geweldige prestatie, en de fantasie met de linnenknoopjes en het stofpatroontje , Ik zit er met bewondering naar te kijken,. Op deze weer grauwe zaterdag, even iets vrolijks zien, is dan een oppepper voor mij Basje,

  2. Wat is het prachtig geworden en de knoopsgaten zien er toch heel goed uit.had je een patroon van het huswif ? Als je een beschrijving van een trens wilt kan ik het wel voor je maken met betreffende foto,s erbij.
    Fijn weekend, ga zometeen met zoonlief en een vriendin naar een lavenkwekerij.

  3. de trensjes zijn ter versteviging van het knoopsgat tegen uitscheuren. Volgens mij staat het wel in de beschrijving van het Huswif.
    ondanks het zweet en de tranen een mooie bladzijde geworden 😉

  4. Helaas is mijn huswif al een poosje af. Ik moet alleen de bladzijde nog aan elkaar maken. Ik wacht op inspiratie. Maar ik mis het werk heel erg en ook de contacten. Jouw huswif is heel bijzonder en erg doordacht en.. getuigt van vakmanschap.
    Johanna

Geef een reactie

