Quilt en Sud, St. Jean de Luz, 2013.

Zoals ik in de vorige blog beloofd heb, laat ik nu enkele quilts zien.  Alle foto’s zijn gemaakt op de tentoonstelling “Quilt en Sud”.  Zoals altijd zijn er schitterende quilts bij, maar ook werken die me totaal niet aanspreken of die vanwege de kleurkeuze of de gekozen techniek niet mooi waren. Ik vind het meestal schokkend als ik een quilt echt lelijk vind, terwijl het duidelijk zichtbaar is dat er vaak wel met vreselijk veel ijver en liefde aan gewerkt is. (Ik denk niet eens aan de tijd die er aan besteed is). Over smaak mag je eigenlijk niet twisten, maar ik heb toch mijn twijfels daarover.

Er waren klassieke quilts, zoals de logcabin en zijn varianten.

DSC09933

DSC09934

De kleuren zijn prachtig gekozen en er is heel secuur en fijntjes gewerkt.

DSC09941

DSC09942

Logcabin variant met sterren. Klassiek, maar schitterende textielkunst.

DSC00038

Dit werk vind ik niet echt mooi, maar het is verbazend knap gemaakt door Geneviève Attinger.

DSC00039

De arm met de hand is geborduurd. De lapjes zijn geappliceerd. Draden gespannen en geweven. Al met al heel kunstig en creatief. Ik wordt er alleen een beetje triest van. Die hand bij zo’n vaag gezicht, gevangen in een web van draden.

De “Dear Jane” quilt mochten we natuurlijk niet missen:

DSC00121

DSC00122

DSC00123

Er was op deze tentoonstelling slechts één “Dear Jane”. Deze met een man als maker! Dat vond ik wel heel erg leuk, want er verder geen quilts door mannen gemaakt, terwijl er toch echt ook door mannen quilts gemaakt worden! Het opvallende vonden wij dat hij de blocks prachtig gequilt heeft.

DSC09978

DSC09979

Een sampler quilt, die opviel door zijn mooie kleurstelling en de afwerking.

DSC09965

In Frankrijk wonend, hoe kan je dan om flessen wijn heen? Geappliceerde en gequilt. Leuk!

DSC00102

Een windmolentjes quilt gemaakt van Japanse stofjes. Op de detail-foto’s is te zien hoe zo’n windmolentje is samen gesteld.

DSC00101

DSC00100

Prachtige stofjes, waar je nooit genoeg van kunt bezitten, alleen ze zijn nogal kostbaar.

DSC00117

Katherina Rumanoff maakte naïeve dames, de linker met een blauwe traan. Kleurig. Apart. Opvallend.

DSC00118

De lapjes zijn volgens ons niet geappliceerd maar geplakt.

DSC09997

Deze oosterse quilt viel op door de rust en de sierlijkheid.

DSC09998

De stofpatronen zijn heel mooi gebruikt om affecten te verkrijgen.De ster bestaat uit één stuk stof, waarom heen acht kubussen zijn gemaakt. Een kubus bestaat uit een vierkant en twee dropvormen. De dropvormen, die daar aan vast zitten, hebben allemaal een bloem-rozet, wat erop geappliceerd lijkt te zijn, maar de rozetten zitten in het patroon van de stof. Ingenieus en mooi gedaan.

DSC00056

Prachtig werk van Elaine Quehl met de machine geappliceerd en gequilt. Heel mooi gedaan.

DSC00060

Een juweel van textiele kunst, ook van Elaine Quehl. Ook gequilt met de machine.

DSC00005

Een Japans tafereel. Prachtig applicatie werk, schitterende details, kunstig gequilt.

DSC00006

DSC00007

DSC00008

DSC00009

Er waren natuurlijk nog veel meer quilts te zien, maar ik heb een selectie gemaakt uit de vele genomen foto’s. Er waren ook andere technieken te bewonderen: borduurwerk, boutis, die ik al heb laten zien in mijn vorige blog, kralenborduursel, objecten van kloskanten, gazen vormen met textiel bekleed en geborduurd.  Te veel om allemaal te laten zien. We hebben enorm genoten en hebben heel veel inspiratie opgedaan. Dat maakt zo’n weekend helemaal fantastisch!

2 Reacties op “Quilt en Sud, St. Jean de Luz, 2013.

  1. wat een tweedaags genieten was dat, De boutis zijn werkelijk kunstwerken en de quilts erg mooi, Ik kan je mening delen wat betreft “wat vind ik mooi”” is zo persoonlijk, maar ik denk dan ook dat het toch met plezier gemaakt zal zijn

Geef een reactie

