Schitterende Boutis!

Afgelopen vrijdag en zaterdag (31 mei en 1 juni) hebben Loes en ik de quilt tentoonstelling “Quilt en Sud” in Saint Jean de Luz bezocht. Het was een hele belevenis, omdat we deze keer twee nachten in een hotel verbleven om de tentoonstelling helemaal te kunnen bekijken. De vorige keer waren we er één dagje en dat was echt veel te kort, vandaar de twee nachten in een hotel. Ik ga de foto’s van de quilts, die ik heb gemaakt, ook laten zien, maar eerst de boutis van Hubert Valeri. Nog nooit hadden we van hem gehoord en was hij een onbekende, tot we zijn werk zagen.

DSC00022

DSC00023

DSC00024

Deze drie panelen horen bij elkaar en hingen zo dat je ze van beide kanten kon bekijken. Tot mijn grote verbazing zagen beide kanten er hetzelfde uit: geen zichtbare aan- of afhechting. Ongelofelijk. Het licht speelde mee door dat het van bijna transparante stof (batist) was gemaakt.

Hubert Valeri is oorspronkelijk een architect, die in 1999 de boutis “ontdekte”. Hij is boutis gaan vervaardigen zonder lessen te nemen, een autodidact dus. In 2008 richtte hij zich nog alleen op zijn textiele kunst. Hij woont in Parijs en geeft door heel Frankrijk cursussen.

DSC00029

Hij maakt eerst met een “passer”nauwkeurigheid een patroon met uitwasbare inkt of potlood. Dan maakt hij rijgsteekjes op de lijnen in dubbele batist of ander dun katoen. De tunnels vult hij met dikke dubbele katoenen draden. Hij neemt geen dikke naald met een groot oog, maar een dunne waar een dubbele draad -waar hij de rijgsteekjes mee heeft gemaakt-  in is gestoken en met de lus trekt hij de dikke katoenen draad door de tunnel. Hij laat een stukje dikke draad uitsteken, die hij later bijna tegen de stof aan afknipt. (Op de foto van het boek is het goed te zien. De dikke katoenen vuldraden steken nog uit de tunneltjes). Ook het andere eind wordt kort op de stof afgeknipt.  De uiteinden worden met een naald keurig terug geduwd en de verschoven weefseldraden van de opening waar de draad door getrokken is, schuift hij met de achterkant van een naald weer op hun plaats. Niets meer van het “gat” te zien. Heel effectief!

DSC00028

De achterkant ziet er even mooi uit als de voorkant. Hij heeft een andere stof voor een deel van de ondergrond genomen, zodat de andere kant wel een ander effect heeft. De twee bovenstaande foto’s zijn van hetzelfde werkstukje gemaakt. Ingenieus!

Nog enkele werkstukken, echte juweeltjes:

DSC00030

DSC00025

DSC00026

DSC00032

Dit moois liet ons werkelijk likkebaardend besluiten om het boek dat hij heeft geschreven te kopen, alleen was het niet voorradig in zijn stand. We hebben het thuis op Internet besteld. DSC00031

Het is in het Frans, maar dat is voor ons geen probleem en de foto’s zijn heel erg duidelijk. Er hing één quilt van Hubert: een ijsbeer in een blauwe omgeving met daar omheen geen quilting maar natuurlijk boutis.

DSC00033

Schitterend hoe hij de traditionele berenpoot heeft gebruikt op een onorthodoxe manier.

DSC00034

Het boutiswerk is fantastisch.

DSC00035

Alleen zo’n berenpoot in relief is al een juweeltje!

Wij waren zeer onder de indruk van Hubert Valeri en zijn kunst.

4 Reacties op “Schitterende Boutis!

  1. Geweldig wat die man maakt. Ik snap dat je geïnspireerd raakt. Voel mijn vingers al jeuken. Lekker nagenieten met zo’n boek. Alvast veel succes voor het geval je ook begint.
    Groet,
    Dientje

  2. Hier zit ik dus ademloos naar te kijken en het maakt dat ik mijn voornemen om Boutis te gaan leren zeker door ga zetten! Wat een creatieve en originele manier van werken heeft deze man! Dat boek lijkt mij ook wel wat, staan er ook patronen in?
    Bedankt voor de foto’s, puur genieten!
    Groetjes
    Lida

  3. Hallo,
    Ik ben een vlaamse die in Zuid – Frankrijk woon, jaren geleden ben ik les gaan volgen bij Fancine Born ( een grote dame in de boutis wereld ) ondertussen ben ik al met vele bekende ” boutisseuses” in contact gekomen ( Dominique Fave, Hubert Valeri, Kumiko Nakayama…) en heb ik ook al samen met hen tenstoonstellingen gedaan in Parijs en hier in het Zuiden. In ons dorp begeleid ik de dames van de boutis club.
    Voor info over boutis mogen jullie mijn altijd contacteren,
    Vero.boutis@gmail.com
    Groetjes
    Veronique

Geef een reactie

