De volgende pagina van het huswif.

Tja, dan lees ik de instructies op het patroon en dan begrijp ik dat er met de hand een ritssluiting ingenaaid moet worden om een zakje af te kunnen sluiten met een rits. Nog nooit heb ik er aan gedacht om een rits in te zetten. Meteen voelde ik weerstand tegen die sluiting. Ik heb geen enkel bezwaar tegen ritsen, begrijp me goed, het is erg makkelijk bij broeken, jacks en truien of vesten, maar om er eentje met de hand in te zetten… Onmiddellijk schoten er allerlei excuses door mijn hoofd. Je kunt ook zeggen: smoesjes.

“Ik vind een rits niet mooi in mijn huswif.”

“Het is te moeilijk voor mij, dat kan ik nooit.”

Maar de beste vind ik:

“Een huswif is een naaisetje voor zeelieden en soldaten daterend van ver voor de tweede wereld oorlog en ritsen zijn in de jaren dertig pas uitgevonden, dus past een rits niet in zo’n huswif. Het is een anachronisme!”

Dat klinkt mooi en geestig, maar ik probeerde het niet eens. Ik bedacht dat ik wel een andere sluiting zou verzinnen. Ik begon een mooie rand te zoeken en kwam uit op een Hedebo rand in platsteken. Deze keer niet wit op wit maar blauw op beige. Er is geen sluiting gemaakt en ik hoop dat het op deze manier wel een beetje dicht blijft, anders komt er toch een sluiting, maar geen rits.

Het viel vreselijk tegen. Ik heb twee lapjes verspild en weggegooid omdat ik het niet goed vond. Ik heb de volgende pogingen wel tien keer uitgehaald en toen toch opnieuw begonnen. Eerst een open zoompje, wat prima ging, ik had dat veel vaker gedaan. Het tellen van de draden waar de platsteken over moesten, kostte veel moeite en tijd. Het is tenslotte wel gelukt. De twee lapjes heb ik per ongeluk 90° gedraaid waardoor de bovenste rand langer bleek te zijn dan de onderste. Ik heb het zo gelaten.

Het aan de ondergrond zetten met de open zoom steek zonder draden uit te trekken vond ik heel leuk resultaat hebben.

Links heb ik het jaartal geborduurd in de mij vertrouwde kruissteek en rechts de G .

DSC09875

Deze bladzijde viel niet mee, maar ik vind het resultaat wel mooi!

5 Reacties op “De volgende pagina van het huswif.

  1. Haha Gerard het is vallen en opstaan met die Huswif van jou. Maar ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Je mag een patroon aanpassen zoals jij wilt, want het is jouw handwerk. M.vr.gr. Barbara

  2. Beste Gerard .Heb je laatste neiuws gelezen, maar door een kapotte pc kan ik niet reageren, het ziet er allemaal weer heel verzorgd uit, en ik ben het met je ens in de vroegere jaren hadden we geen ritsen en deden het, net als de amish nu nog, met knopen, fijne dagen en stuur een beetje zon BasjeBe

  3. Ik vind het ook niet passen en zou ook geen rits inzetten, eerder een paar mooi geborduurde lipjes met knopen als sluiting lijk mij passender! Maar ach dat tobben hoort er gewoon bij toch, heb vandaag ook achteruit gewerkt, niet omdat het fout was, maar de kleur beviel niet en dan maak ik er liever iets persoonlijkers van!
    Het wordt een prachtig Huswif en ik wens je veel plezier met het vervolg!
    Groetjes
    Lida

  4. Het is ondanks alle strubbeling een prachtige rand geworden!
    Ik vind het een fantastische bladzijde geworden.
    En we kennen allemaal het verschijnsel van uithalen en opnieuw beginnen.

    Succes met de volgend bladzijde!
    groetjes, Evelyne

Geef een reactie

