Quilts.

Nee, geen eigengemaakte quilts of nieuw begonnen projecten, maar quilts uit Amerika en wel gezien in het American Museum bij Bath. Het museum is gehuisd in een statig classicistisch landhuis met prachtige tuinen en een schitterend uitzicht over de beboste heuvels en velden.

DSC00161

Het museum laat een deel van de geschiedenis van de Verenigde Staten zien.We zagen in het kort  de  geschiedenis van de eerste kolonisten. De Native American (=Indianen) invloeden waren te zien met sieraden, kralen-borduurwerk, manden-weefsels en gebruiksvoorwerpen. In de kelder was ook een deel over de Afro-Amerikanen, slavernij en de afschaffing ervan. Daar hing een rood-wit geblokte quilt, die in opdracht van de eigenaar door slaven is gemaakt voor een bisschop die op bezoek kwam.

Hier kun je per computer je eigen quilt maken, die dan op de grond werd geprojecteerd. Heel leuk om te doen.

DSC00135

DSC00138

Dit zijn twee geprojecteerde quilts, die verdwijnen als de volgende persoon een quilt wil maken en op de computer gaat spelen. De meeste tijd hebben we besteed bij de quilts. We hadden geen tijd meer om de rest van de collectie te bekijken, want het museum sloot om vijf uur in de middag. De mooiste stukken hangen op dit moment in Parijs, vertelde men ons, maar er zijn meer dan 200 quilts in dit museum, dus hebben ze prachtige andere stukken opgehangen. De quilts hingen in reuzenmappen van een dun soort plexiglas, die je als een boek open kon klappen. Men mocht fotograferen, maar alleen zonder flits. Gelukkig heb ik een prima camera, die bij daglicht goed -ook binnen- foto’s kan maken.

DSC00150

Men noemde dit ook een log-cabin, hoewel het blok niet precies is opgebouwd als de bekende log-cabin quilts.

DSC00151

DSC00152

DSC00153

Sterren en blokken tussen geweven banden…

DSC00155

DSC00156

DSC00159

Deze quilt is een log-cabin, zoals we ze kennen. Een lichte en donkere kant van het blok, zo aan elkaar genaaid dat er grotere vierkanten ontstaan.

DSC00157

Van deze quilt konden we niet vaststellen of de blokken eerst gequilt waren en daarna aan elkaar gezet of andersom. De gequilte blokken laten zien dat het gequilte patroon niet doorloopt in het volgende blok. De achterkant was niet zichtbaar, omdat daar een andere quilt voor hing. We zouden het aan de conservatrice kunnen vragen, we hebben haar visitekaartje met email adres.

DSC00160

“Een vierkant in een vierkant” heet dit patroon.

DSC00154

 

Deze log-cabin quilt bestaat uit hele kleine blokjes. De hele donkere delen geven een prachtig effect, alsof de lichtere delen van de blokken op de donkere zijn geappliceerd. In het winkeltje kochten we de twee boeken die van de quilts uit het American Museum zijn verschenen.

In Dunster Castle aan de kust van Somerset zagen we aan het eind van onze week in Engeland een prachtige slaapkamer met een quilt op het bed liggen.

DSC00551

 

Wat kan je met driehoekjes toch prachtige blokken maken. De kleuren van de zijde waren heel levendig en glanzend.

DSC00548

 

Ook de achterkant zag er prachtig uit. Gelukkig lag het omgeslagen, want je mocht de quilt absoluut niet aanraken. Vingers produceren een vet, dat weefsel kan beschadigen, stond er te lezen op het kaartje dat op het bed was gelegd. Natuurlijk hielden we ons daaraan, hoewel het een heerlijk gevoel zou zijns als je je vingers over een zijden weefsel zou mogen laten glijden…

Inmiddels draaien mijn hersenen op volle toeren om een nieuw quilt project te gaan beginnen. Iets van zijde, want ik heb door de jaren heen allerlei zijden stofjes verzameld. Ik denk, denk en denk. Ik vind wel iets moois! Ik ga in ieder geval verder met de Vierlanden theedoek en vanzelfsprekend met het huswif.

 

4 Reacties op “Quilts.

  1. Schitterend! Wat een prachtige exemplaren laat je zien, ik zag onlangs een reportage op de BBC over dit museum, staat op mijn lijstje! Die zijde quilt is inderdaad beeldschoon, vorige week op een beurs nog zijde zien staan, een heel blik vol met prachtige lapjes, maar ruim € 130, iets boven mijn begroting, maar eens koop ik zo’n blik! LOL! Ben heel benieuwd wat jij gaat creëren, fijn weekend en bedankt voor de mooie foto’s, groetjes
    Lida

  2. Mooi dat je daar geweest bent Gerard, een geweldig museum waar ik graag nog eens terug zou komen. Ik was er een jaar of tien geleden, misschien zelfs nog wel langer. Beide quilts die je laat zien zijn log cabins, de bovenste waaraan jij twijfelt heet Court house steps en behoort ook tot de log cabins. Goed dat je er even op wees dat een deel van de quilts nu in Parijs ligt. Ik had het eerder al gelezen maar was het vergeten. Ik hoop dt voorjaar nog een paar daagjes naar parijs te kunnen gaan.

  3. Een beetje late reactie van mijn kant, want ik kom de laatste tijd bijna niet toe aan het lezen en reageren op blogs. Maar: wat een mooie reis hebben jullie gemaakt zeg. Wat een prachtig museum lijkt me dat. Ik kan mij indenken dat je hier vol inspiratie vandaan komt.

Geef een reactie

