Speldenkussentje.

Bij het werken aan het huswif kwam het maken van een speldenkussentje aan de orde. Engels borduren was de aanbevolen techniek. Nog nooit had ik dat maar geprobeerd om te doen, want ik vind het eerlijk gezegd een beetje tuttig, zo’n wit lapje met gaatjes in de vorm van bloempjes. Loes had dat vroeger gebruikt voor een poppen onderbroek. Ik vind het echt niet geschikt voor een mannenreisgarnituur. Ik heb een ander idee uit gewerkt: een logcabin kussentje. Eerst even geprobeerd op de naaimachine, hoewel de bedoeling is om alles met de hand te naaien. Wel is het dicht naaien met de hand gebeurd.

DSC09978
Het is best een leuk kussentje geworden, maar het is te groot en te dik, dus heb ik het niet geschikt verklaard voor het huswif. Het ligt hier op het lapje waar de rechterzijde met een stoprandje is versierd. Ik heb er enkele draadjes uit getrokken en toen de zoom met de open zoomsteek vast gemaakt. Ik vond het een mooier geheel, dan een open zoomsteek zonder uitgetrokken draden.

Toch moest er een speldenkussentje komen, maar geen Engels borduurwerk. Ik ben op 16-draads linnen begonnen met een kantje te borduren. Het beviel en toen dacht ik een leuk rond borduurseltje te maken uit het boek “Repertoir des Frises” van Valerie Lejeune.

DSC09920

Dat boek is fantastisch voor randen van 2 steken hoog tot 40 steken hoog. Er staan allerlei ronde midden figuren in. Ook hoe je de hoek om kunt gaan of het midden van een rand mooi kunt doen. Kortom een geweldig boek, dat ik al zo vaak heb gebruikt voor de ronde vormen. In het geval van het speldenkussentje bleek de stof niet gelijk geweven te zijn, of te wel de kruisjes in de hoogte zijn hoger dan de kruisjes in de breedte. Toen ik dat allemaal klaar had, besloot ik er een echt merklapje van de maken. Dus een zelfde kantje er boven, een tweetal hoekfiguren ook uit Valerie’s boek. Van het ronde patroontje heb ik een levensboompje gemaakt met twee vogeltjes er naast. Een alfabet in stiksteekjesen eentje in kruissteekjes. Een drietal tulpjes in de Holbeinsteek als blackwork (ik ben en blijf een Nederlander uit de bollenstreek, Haarlem=bloemenstad) en een randje klokjes in kruissteek en de golvende tak in stiksteek. Het meet 6 x9 cm. Een juweeltje, al zeg ik het zelf.

DSC09881

Het staat mooi op het lapje met het stoprandje.

DSC09880

Ik steek er hooguit enkele sierspelden er opzij in, want ik wil het gehele merklapje niet verstoren. De sierspelden op de volgende foto heeft Annemieke ooit gemaakt en als cadeautje gegeven. Misschien wel leuk om dat blijvend in mijn huswif te houden.

DSC09923

Het volgende stukje van de derde pagina is het maken van een gehaakt sokje, waar ik nou niet echt op zit te wachten. Ik verzin iets anders. Als ik aan sokken en kousen denk, dan zie ik meer de kousen met kabels die mijn oma vroeger voor ons breide. Dat ga ik doen: een breilapje met een paar kabels in het klein. Ik ben benieuwd of me dat deze keer wel lukt: in het verleden had ik wat moeite met miniatuur beisels…

3 Reacties op “Speldenkussentje.

  1. Wat is dat mooi geworden en met je eigen toevoegsels wel een heel apart kussentje en die spelden staan er prachtig in! Succes met het breiwerkje, misschien met bamboe naaldjes? Fijn weekend, groetjes
    Lida

Geef een reactie

