Rampje!

Maandagavond waren we voor de “Maandagavond frot club” bij Mariette en zoals altijd dronken we lekker koffie of thee en daarna een frisdrankje of een glaasje wijn, als je niet hoeft te rijden. Het was gezellig, we praatten, lachten en borduurden. We letten altijd goed op waar we onze kopjes en glazen neer zetten.  We kijken altijd goed uit hoe we drinken, want we willen géén druppel morsen op het borduurwerk. Uit de titel en het voorbereidende stukje kan je al begrijpen wat er gebeurde: ik leunde met mijn elleboog op tafel en nam het laatste slokje wijn, maar mijn elleboog gleed van tafel. natuurlijk heel plotseling en abrupt en de wijn bespatte mijn Vierlandendroogdoek…

Snel gespoeld, met biotex behandeld, maar de vlekken bleven zichtbaar. In plastic gehuld namen we de natte doek mee naar huis, waar ik midden in de nacht alles probeerde om de vlekken eruit te krijgen. Alle middelen die we in huis hebben zijn geprobeerd. Van wasmiddel speciaal voor delicate stoffen tot bleekmiddel aan toe, maar niets haalde de vlekken er helemaal uit. Ik gaf het op en hing de doek te drogen. Gelukkig was de naaizijde van Gütermann niet doorgelopen of verkleurd. Maar de wijnvlekken blijven bijna onzichtbaar toch te zien. Alleen zij die weten zullen het ontdekken. Ook een geluk is dat er over sommige plekken nog geborduurd gaat worden, waardoor het minder op zal vallen.DSC09975

Op de foto valt het mee, waar ik zeer blij om ben, maar helaas zijn de vlekken er echt niet uit.

Inmiddels heb ik drie levensbomen af. Ze zijn wel erg groot vergeleken met het bovenstaande borduursel. Daar zal ik toch een geleidelijke overgang voor moeten vinden in de nog niet gebruikte voorbeelden op het patroon.

De vergrotingen laten de bomen goed zien.DSC09977

DSC09973

DSC09972

Ik ben weg van Levensbomen. Oude motieven en schitterende symbolen voor eeuwig leven, groeien, bloeien, vrucht dragen, zaad verspreiden door vogels. De vogel is een bekend symbool voor de ziel. Het hart zou Moeder Aarde kunnen verbeelden, maar zeker ook het centrum van het gevoel en mededogen. Het hart pompt het bloed door ons lichaam: leven. Ik hou van deze symboliek.

4 Reacties op “Rampje!

  1. Jammer van de wijnvlekken, maar het is een theedoek en gutermann en dat laat zich goed in de wasmachine behandelen, Bleekwater is uit den boze dacht ik en ooit heb ik geleerd rode wijn op je jurkje strooi er zoùt over, maar of dat na de de was probeersel nog werkt??weet niet.. de levensbomen zijn prachtig geworden, fijn weekend, Hier is het weer winter brr…. ik wil lekker inde zon Basje

  2. dat is wel een heel vervelende afsluiting van een fijne borduurdag. Misschien een beetje schuiven met het borduurwerk zodat je de vlekken die jij nog te zichtbaar vind kunt bedekken. Ik had eergisteren ook een paar vlekjes, op mijn weeshuismerklap uit het boek van Berthi. Ik had plotseling een piepklein wondje aan mijn duim en dat ging bloeden. Gelukkig was ik er snel genoeg bij en was het nog niet opgedroogd toen ik het zag. Verder borduren was daarna tijdelijk niet mogelijk, ik moest mijn lapje eerst wassen. Je theedoek wordt wel erg mooi, geweldig hoe vol je hem borduurt! Knap

Geef een reactie

