Pagina twee van het Huswif.

Door stug door te werken is dan nu de tweede pagina van mijn huswif klaar. Voor de ondergrond koos ik linnen van een oud laken (uit deze streek Gascogne) dat ik ooit op een veiling gekocht heb. We hebben daarmee een stoel bekleed en de resten heb ik gebruikte voor deze bladzijde.

DSC09951

Deze pagina is bedoeld om naaigereedschappen bij elkaar te houden en daar heb ik een bandje van hetzelfde linnen voor gebruikt. Het vogelschaartje heeft een aanhangend kussentje, dat is nog door Annemieke gemaakt en zij heeft het aan mij gegeven. Een mooie plaats in mijn huswif waardig! Er zitten een potlood, liniaaltje, mini-schapenscheerderschaartje en de unpicker, zoals de Engelsen dat apparaatje noemen waarmee je genaaide zoomdraden los kunt snijden. Over de spulletjes is een klepje van linnen borduurstof genaaid, opgesierd met een schuine Q, een bloemenpatroontje en twee eikeltjes in kruissteek. Aan de rand zijn negen puntjes – geleerd van Annemieke – en drie boogjes gemaakt van festonsteken.

DSC09961

In de naaibox van mijn oma vond ik een kaartje Engelse linnen knoopjes, waar ik er twee van heb gebruikt om het rechter klepje aan de ondergrond vast te maken.

DSC09949

De lusjes, die om de knoopjes passen zijn op een speciaal houten hulpje gemaakt door een katoenen draad haakgaren (DMC 20) enkele keren om de schacht te wikkelen en er festonsteken omheen te maken. Ook dit hulpje is een cadeautje van Annemieke. Het zou heel handig zijn als je rondjes wil maken.  Voor het eerst heb ik het gebruikt en het is waar: het ging prima.

DSC09950

Over de monogram op het rechter klepje heb ik in de vorige blog geschreven, maar ik heb er een leuk randje aan toegevoegd. Kruissteken zijn toch zeker mijn sterke punt en daarom heb ik de meeste versieringen in kruissteek gemaakt. Het schaartje is een handwerkbedeltje, wat ik ook van Annemieke heb gekregen.

DSC09955

Op de foto zie je nog net een donkere streep links onder het klepje vandaan komen. Dat is een blocnote die in een soort klepzakje zit en er makkelijk in- en uit geschoven kan worden. Als je de knoopjes los maakt kan het hele zakje opzij en kun je makkelijker de liniaal of het potlood eruit halen.

DSC09962

De lusjes zijn op deze foto ook goed te zien. Het klepzakje is aan de ondergrond genaaid en daar moest ik door wel vijf lagen linnen heen steken. Het is erg stevig materiaal en dat heb ik gemerkt: mijn genezen  gebroken vinger protesteerde tijdens het trekken van de naald door al die lagen linnen… Al met al ben ik zeer tevreden met deze pagina. Nu ga ik deze pagina met de platte boerenhemdensteek aan de eerste pagina naaien met een lapje “batting” ertussen. Er liggen nog genoeg restanten batting van de quilts die gemaakt zijn en die kan ik er goed voor gebruiken, zoals Marcella ook al schreef in de huswifgroup.

3 Reacties op “Pagina twee van het Huswif.

Geef een reactie

