De eerste pagina van mijn HUSWIF.

Het was even geen makkelijk begin om aan het huswif te werken. Natuurlijk twee lapjes knippen of snijden was geen probleem, maar een etiketje in naaien bleek voor mij geen makkie. Na de vierde poging was ik tevreden en toen kwam het lastige: met de hand stikken. Na veel gepriegel is het gelukt.

Ik besloot de bloem van zigzagband (wat ik niet in mijn bezit heb en ook niet in de naaidoos van mijn moeder vond) niet te maken en wilde eventueel een knoop borduren. maar ik vond het niet zo geschikt als een knoop en toen dacht ik dat ik een klein speldenkussentje kon maken en dat bij het etiket er op te naaien. Het eerste kussentje werd geborduurd.

DSC09973

Maar het was erg onregelmatig als kussentje.

DSC09976Toen heb ik er nog eentje gemaakt en dat zag er stukken beter uit.

DSC09981

 

De volgende stap was kiezen wat voor een knopen ik zou maken. Helaas lukte de beschreven knoop helemaal niet. Het omzomen van een ringetje met festonsteken ging goed, maar het draden spannen en dan twee of drie draden bundelen of er een aardig patroontje van maken ging hopeloos mis. Ik knipte de draden weg, gooide het in de prullenbak en vond gelukkig enkele oude koperen knopen nog van mijn oma, die ik besloot te gebruiken.

DSC09975

Omdat ik geen bandjes bezit, heb ik er twee gemaakt van repen oud linnen. De bandjes zijn gestikt en toen opgesierd met kruissteekjes. Het midden in onzichtbaar aan elkaar genaaid. De knopen zijn op de blauw gestreepte stof genaaid, de bandjes met knoopsgaatsopeningen (met de hand!) op het linnen lapje gestikt de lange delen onzichtbaar aan het lapje genaaid en de voorkant was klaar.

DSC09979

Het blauwe lapje is nu een zakje en dat sluit met de twee knopen. Op naar het tweede blad.

3 Reacties op “De eerste pagina van mijn HUSWIF.

  1. Wat wordt hij mooi jouw huswif! Ik vind juist die veranderingen hem veel persoonlijker maken en dat is toch het leukste! Gaaf dat je nog zulke mooie oude knopen had! Fijne week, groetjes
    Lida

Geef een reactie

