Begonnen…

Door Marcella ben ik zeer enthousiast geworden en heb ik de pdf-jes van het “huswif” laten komen. Een huswif is een naai garnituur voor mannen, gemaakt door moeder, zus of geliefde, om kleding en dergelijke te kunnen repareren als ze een zeer lange tijd op reis waren, per schip of over land. Het kon wel jaren duren voor ze terug kwamen, als ze terug kwamen… Ik dacht dat het ook leuk was om als man zo’n huswif te maken voor mezelf.

Het ziet er erg leuk uit en ik wilde er onmiddellijk aan beginnen. Dus zocht ik lapjes, garen, band, knopen, drukkers en haakjes bij elkaar.

DSC09859

Ik kreeg ooit oude stukjes linnen cadeau en daar begon ik mee om op maat te snijden. Het is zeer onregelmatig geweven en was onbruikbaar om kruissteken op te borduren. Dus op een lapje linnen heb ik in donker blauw de tekst voor het etiket geborduurd.

DSC09876

De letters vond ik in het schitterende boek: Merklap Motieven van Albarta Meulenbelt en stammen uit 1802. De gegeven tekst “nuttig” en “fraai” vind ik alleen maar bij Marcella passen, dus heb ik gekozen voor: “Gerards huswif”. Lekker klein, dus met een 3,5 + brilletje op mijn neus heb ik de letters geborduurd.

DSC09875

Dat ging allemaal gesmeerd. Toen koos ik een lapje gestreept blauw om het etiket in te naaien. Ik vond het zeer spannend want ik heb in feite nog nooit iets met de hand aan elkaar gestikt. Vol goede moed begon ik een rechthoekje uit te knippen, toen knipte ik de hoeken in en vouwde het naar achteren. Maar toen ik het etiketje er achter hield was het uitgeknipte rechthoekje scheef…

DSC09877

Een tweede lapje (met een ander streepje) genomen en heel zorgvuldig knipte ik weer een rechthoekje uit, knipte wederom de hoekjes in, vouwde het naar achteren. Het leek erg goed gelukt. Maar hoe moest ik het etiketje er met een stiksteek vast naaien. Tot op heden heb ik dat nog niet voor elkaar. Ik pruts wat af en het resultaat voldoet  niet.

DSC09878

Zoals je ziet zit het rechter bovenhoekje niet helemaal goed, maar dat kan ik vast wel weg werken. Maar hoe maak ik nou een stiksteek aan de rand van het etiket en toch vast aan de ondergrond? Ik ga Loes, mijn vrouw, maar om wijze raad vragen…

4 Reacties op “Begonnen…

  1. Het is inderdaad een heel leuk project, maar jammer genoeg gaat dat boven mijn macht en kunnen Weet zeker dat jouw Loes nog weet hoe ze heeft geleerd pm lapjes in te zetten, Succes en ik kijk uit naar het vervolg

  2. Wat leuk dat je hieraan begonnen bent, om het etiket in te naaien knip je het stof in, voorzichtig in de hoekjes (milimeter werk) en naai je het met kleine stiksteekjes erin. Als je de inknippen op 1 cm naad maakt moet je etiket wel precies de maat hebben met 1 cm naad om het erin te zetten. Dit doe je met kleine stiksteekjes aan de linkerkant, daarna leg je de naad naar de buitenkant hier zijn de inknippen heel belangrijk dat het secuur is gebeurd. Dan kan je aan de rechterkant op de omgevouwen naad de stiksteekjes maken. Hopelijk is dit duidelijk voor je.
    Veel succes!

  3. Dag Gerard, genoten van je foto waar op alles klaar ligt voor de start. Zover ben ik ook. Wil eerst nog wat anders klaar maken en dan…..het bruist van ideeen in mijn hoofd. Is je naam lapje er inmiddels mooi ingekomen? Hartelijke groet Hannie

Geef een reactie

