Huis tekenopdracht.

Op de zomermarkt van Bassoues kwam een meneer naar mij toe en vroeg: ‘Dessinez-vous aussi des maisons?’ Ik liet hem de oranjerie van Nux zien, die ik ooit had gemaakt en zei: ‘Oui, bien sur…’

Hij vroeg me toen zijn huis te tekenen. We maakten een afspraak zodat ik zijn huis kon fotograferen. Ik teken liefst niet ter plaatse, omdat het licht vaak verandert en dan de kleuren ook, of ik moet heel snel werken en dat kan ik niet.

Deze foto koos ik uit om er een tekening van te maken.

Het begint met een potloodschets. Ik vergelijk tijdens het tekenen steeds de tekening met de foto voor de juiste verhoudingen, zodat de ramen niet te groot of te klein uitvallen. Het kost veel tijd en gumwerk om alles in de goede proporties te krijgen. Daarna bepaal ik welk deel in aquarel ingekleurd gaat worden en welke delen alleen met zwarte inkt worden getekend. Dan pak ik de tekenpen en ga met oost-indische inkt tekenen.

Daarna ga ik  het uitgespaarde deel aquarelleren. Kleuren mengen tot ik de goede kleur denk te hebben gemaakt. Dan een laagje kleur aanbrengen en dan laten drogen voor het volgende kleurtje aangebracht wordt. Als ik te vlug wil werken lopen de kleuren in elkaar over en dan krijg je meestal een modderig geheel. Dus heel geduldig kleuren aan brengen en dan wachten tot het gedroogd is. Soms ga ik pas de volgende dag verder. Het duurt best lang voor zo’n tekening klaar is.

Pas wanneer ik tevreden ben over het geheel, dan lijst ik de tekening in met een op maat gemaakt passe-partout. Deze keer hoefde dat niet, want de meneer wilde dat de lijst  gelijk zou zijn als de andere lijsten in zijn huis. De tekening heb ik wel laten zien in een los passe-partour, want dat ziet er echt beter uit dan de tekening in het schetsboek. De meneer was heel tevreden en kocht de tekening.

5 Reacties op “Huis tekenopdracht.

Geef een reactie

