Quiltshow.

Enkelen van onze patchwork groep zijn naar Engeland gereisd om daar een quilt tentoonstelling te bezoeken. Het werd natuurlijk ook meteen een heel gezellige bijeenkomst. We spraken af bij het restaurant om samen te lunchen voor we de tentoonstelling gingen bekijken. Maar eerst bekeken we het prachtige park, aangelegd in 1905 naar Italiaans voorbeeld, maar wel met originele Romeinse beelden. Op het terrein van het kasteel van Hever werd de tentoonstelling gehouden.

Het kasteel hebben we ook bezocht. Ann Boleyn is er geboren en het schijnt dat Henry VIII er ook heeft gelogeerd. We zijn toen de tentoonstelling gaan bekijken. In de regels stond, dat er gefotografeerd mocht worden voor eigen gebruik. Toestemming moest gegeven worden voor gebruik op sites en blogs. Helaas waren de namen en de email adressen niet gegeven, dus  kon ik aan niemand toestemming vragen. Ik plaats ze in mijn eigen blog en als er iemand problemen mee heeft kan er altijd contact met me opgenomen worden. Ik zal de foto’s uit mijn blog halen, als dat gevraagd zou worden.

Van verre kon men zien dat er quilts tentoon werden gesteld. Wij konden niet aan  de loterij meedoen, want het eventuele gewonnen stuk kon niet naar het continent worden verstuurd… We deden ook niet mee aan welke quilt wij het mooiste vonden. Het is voor mij onmogelijk om daar in een kort moment over te beslissen. Er waren zo veel prachtige quilts, bijna niet te over zien.

De quilts hingen al dan niet mooi strak vast gemaakt in een grote tent op een grasveld. De zon scheen en maakte het warm binnen. Sommige quilts hingen tegen de zon in er waren bijna niet goed te fotograferen.

Een detail foto geeft vaak een goed beeld van al het werk dat gedaan is.

Een prachtig detail van een soort magnolia of een veredelde tulp op de hoeken van dit blok.

Logcabin blijft een mooi patroon voor een quilt.

Een olifant gemaakt van vierkantjes en een paar driehoeken. Knap gevonden en mooi gemaakt. Dit is een detail van een grotere quilt met meerdere olifanten.

Blauw met wit gecombineerd is een klassieker, maar ik blijf het mooi vinden.

Waarom de ene quilt me meer aanspreekt dan een andere, komt, denk ik, dat ik mijn favoriete kleuren heb en dat bepaalde combinaties van kleuren prachtig zijn en andere me tegen staan. De traditionele vormen en patronen zijn mooi, een moderne quilt ook, wat allemaal weer met de kleuren en de voorstelling te maken heeft. Ook de manier van werken zegt iets over een quilt. Een keurig uitgevoerde quilt laat vakmanschap zien, maar kan toch een minder mooie quilt geven of niet spannend genoeg. Het is persoonlijk of het mooi of minder mooi gevonden wordt, dat is altijd al de waarheid.

Er zijn quilts die ik thuis aan de muur zou willen hangen of die op ons bed zouden mogen liggen, al vindt ik de meesten niet in ons huis passen, qua kleur, formaat of voorstelling. Maar als ik het in huis zou willen hebben dan is het voor mij een prachtige quilt!

Prachtig quilt werk.

Dit vind ik een leuke manier om een nine-patch te maken met steeds dezelfde gele kleur in het midden en steeds acht vierkantjes van eenzelfde blauwe stof erom heen.

Al met al het was een schitterende belevenis en we hebben er heel erg van genoten. We vinden het voor herhaling vatbaar!

2 Reacties op “Quiltshow.

  1. Dank je wel dat we hier via je blog van deze mooie tentoonstelling mee kunnen genieten. Er hingen zo te zien prachtige quilts, ik zie veel traditioneel werk voorbij komen. Mooi hoor. Zoals je al zegt, is het vaak heel persoonlijk waarom je de ene quilt wel mooi vindt en de andere wat minder. Maar dat maakt het ook juist mooi: als we allemaal hetzelfde mooi vinden, wordt het ook zo saai.

Geef een reactie

