Nieuw project…

Ondanks alle zomerdrukte hier en om ons heen, ben ik toch iets nieuw begonnen. Ik had meer dan een jaar geleden een theedoek gekregen van Marcella. Zo’n AH-theedoek, die je kunt borduren.

Ik heb in de tussentijd mijn eigen, een veel oudere, theedoek met een deel van mijn vooroudergeschiedenis erop, afgemaakt. De gekregen theedoek was netjes opgeborgen. Toen heb ik wat kleinere borduurseltjes gemaakt en daarna was ik op zoek naar iets nieuws. In de stapel met patronen en cadeautjes vond ik de theedoek van Marcella en twee  setjes die we gekregen hadden van Sytske. Naaizijde in twee verschillende kleurengamma’s, rood en blauw. Er zat een patroon van een Vierlander merklap bij, die ik mooi vond. Snel was mijn besluit genomen: ik wilde de theedoek met de Vierlander motieven gaan borduren met de zijde van Sytske. De theedoek heeft rode draden ingeweven dus koos ik het rode kleurengamma.

Ik begon aan de rechter kant en borduur naar links. Eerst drie hart motieven en daarna kroontjes. Tja, de theedoek was breder dan het aantal motiefjes van het patroon. Als oplossing heb ik de drie hartmotieven ook links geborduurd alleen in andere kleuren.

Bij de tweede rij ben ik in het midden begonnen om de kronen te maken. Ik werkte weer van rechts naar links, maar voor de rechter kant borduur ik wel van links naar rechts, tegen mijn gewoonte in. Meestal keer in de lap ondersteboven en dan gaat het toch van rechts naar links en de kruissteken komen hetzelfde als andersom. Ook draai ik dan de patroontekening ondersteboven, dan vergis ik me niet zo gauw.

Na het kroontje komen er nog een paar sterachtige motieven, die ik dan aan de andere kant ook weer in een andere kleur borduur. Zo maak ik toch een symmetrisch aandoende lap. Ik zal mijn vorderingen laten zien als ik verder geborduurd heb.

5 Reacties op “Nieuw project…

  1. Theedoek borduren is in , ik heb er ook nog een liggen. Die van jouw wordt toch wel heel apart, de meesten die ik gezien heb zijn gemaakt met theedoek motieven of kerstpatroontjes.

  2. theedoeken met randjes en patroontjes, Ik denk dat de Vierlanden super gaat worden Ik heb er ook verschillende gedaan, maar niet zo vol gewerkt Succes met het tellen, Inslag en keper zijn nl niet even dik en dan krijg je als je hoeken maakt , zlals ik deed verschillende maten maar ze werden gewaardeerd door de ontvangers Basje

  3. Ik was het eerlijk gezegd al weer helemaal vergeten, dat ik die theedoek gestuurd heb. Wat leuk om je daar nu ineens mee aan de slag te zien. het resultaat wordt prachtig. Deze zijde is ook mijn favoriet, op dit moment maak ik iets in heel donkerblauw, bijna zwart met dezelfde klosjes. Jouw Vierlande-lap werkt aanstekelijk, ik zou zo mee willen doen, theedoeken genoeg in de la 🙂
    Maar eerst maar eens mijn eigen merklapje af maken.
    Leuk dat je dit laat zien, ik geniet er van!

Geef een reactie

