Zomerstilte.

Deze tijd van het jaar kenmerkt zich door drukte en festivals. Marciac heeft zijn jaarlijkse Jazzfeest, waarbij bijna drie weken lang het stadje vol kramen en stands staat, waar je heerlijk kunt eten en luisteren. Het plein is één groot terras met een podium waar non-stop jazz spelers en zangers hun kunnen ten gehore brengen. Het is er meestal stampvol en het is moeilijk op een stoel te vinden om je drankje te drinken en te luisteren. De meeste mensen hebben vrienden of familie over de vloer en dus is er bijna overal een stilte in het handwerken te bespeuren. Soms pak ik mijn borduurwerkje op en doe een paar steken. Ik ben aan iets nieuws begonnen… daar zal ik later meer over vertellen.

Iedere zondagmorgen staan we (Ernst, een vriend en ik) op de Bassoues markt met onze tekeningen. Heel gezellig en leuk, alleen hoeven we gelukkig niet van de verkoop te leven, want anders hadden we het erg slecht. Daar sta ik met mijn oost-indische inkt tekeningen, waarin een deel in aquarel is geschilderd. De tekeningen zijn allemaal klein, in feite een soort miniatuurtjes. Ze meten ongeveer allemaal 8 bij 10 centimeter. Ik snijd zelf de passende passe-partouts en lijst ze in. Hier laat ik er twee uit de vorige serie zien:

 

 

De abdij van Flaran. Het gekleurde deel is in aquarel en de zwart-witte stukken zijn met oost-indische inkt getekend.

 

De Orangerie van kasteel Nux.

Omdat er nieuw werk te zien moet zijn, anders denkt misschien iemand dat ik het hele jaar niets doe, heb ik voor het oogstfeest in Bassoues, waar we ook stonden, twee nieuwe werkjes gemaakt.

 

Het straatje van Castelnau d’Anglès, het dichtstbijzijnde dorpje, wat alleen maar bestaat uit één straatje met de poorttoren, die ook als kerktoren dienst lijkt te doen. De kerk staat links aan de toren vast gebouwd.

 

Op weg van Marciac naar Bassoues ligt het kerkje van Mascaras met de typische klokkentoren uit de Gascogne. Altijd als ik er langs rijd, raakt dit kerkje me en nu heb ik het dan ook getekend.

Het is weer eens iets anders dan handwerk met katoen, linnen en zijde of patchwork en quilts om te laten zien in mijn blog, al blijft het wel met de hand gewerkt.

 

3 Reacties op “Zomerstilte.

  1. mooie tekeningen en zo fijntjes, Dat zou moeten verkopen als zoet broodjes.maar misschien hebben de mensen daar in la douce France grote lege wanden en willen ze een formaat xxl, Basje

Geef een reactie

