Biscornu tussendoortje

Voor ik aan het nieuwe project ga beginnen heb ik even tussendoor een biscornu gemaakt. Op internet las ik dat al enkele jaren geleden een biscornu maken een rage is geweest, wat mij geheel is ontgaan. “Biscornu” wordt wel als speldenkussentje vertaald, maar het betekent meer een onregelmatige vorm. Het woord wordt populair gebruikt om iets dat bizar, gecompliceerd en extravagant is, aan te duiden. Als ik het probeer te determineren, dan betekent “bis”  verdubbeld of een herhaling van en “cornu” gehoornd., of te wel een gehoornde  verdubbelde vorm.

Ik heb twee vierkantjes geborduurd met een soort “croix de basque”, een gebogen zonnekruis, dat door de mensen in Basquenland als symbool wordt gebruikt en dat boven onze voordeur in de sluitsteen is gehakt.

Ik koos een blauw kruis met rode elementen voor het ene lapje en een rood kruis met blauwe elementen voor het andere. Om de kruizen heen is een stiksteek gemaakt. Een speciale stiksteek, die een klein soort hobbeltje laat zien, door dat je twee keer een steek  maakt voor je naar het volgende punt gaat.

De lapjes zijn aan elkaar genaaid door een punt van één lapje aan het midden van het andere lapje te bevestigen en verder de twee lapjes aan elkaar te naaien. Ieder punt zit aan het midden van het andere lapje vastgenaaid. Voordat het laatste stukje werd dichtgenaaid vulde ik het kussentje met gedroogde lavendel. Het is een geurkussentje geworden. Twee kleine, rode kraaltjes zijn in het midden genaaid, waardoor het enigszins een ingedeukte  vorm behoudt.

Het lijken twee verschillende kussentjes in plaats van één en dat vind ik nou zo leuk.

5 Reacties op “Biscornu tussendoortje

  1. Ik heb er ook al verscheidene gemaakt, maar gewoon patroontjes van het net geplukt, leuk dat jij jullie sluitsteen hebt gebruikt, geeft het toch een extra dimensie! Groetjes
    Lida

  2. Erg mooi geworden en de verwijzing naar de sluitsteen , mooi gevonden en de uitleg die je geeft spreekt me wel aan Ik vertaalde het naar bis is meer cornu is hoek Basje

  3. Door de jaren heen heb ik er ook al verschillende gemaakt, toen was hier echt een rage. Leuk dat je jullie sluitsteen erin heb gemaakt, hierdoor heb je er symboliek in gebracht!

Geef een reactie

