Nacht-Top and Kaffe-Summer-top.

Ineens wist ik niet meer of het meervoud van “top” toppen of tops moet zijn. Ik schrijf hier in het Nederlands en dus zou het toppen moeten zijn en geen tops, maar het klinkt allebei vreemd, dus heb ik het zo opgelost: Nacht-top en Kaffe-summer top.

De Nacht-top is een al eerder genoemd: jaren geleden ben ik begonnen samen met enkele andere leden van de 3-F’s om een Civalwar BOM van Guute te gaan maken. Moeilijke sterren, maar de blokken zagen er mooi uit. Helaas veranderde de ze de maten van de mallen, waardoor de sterren kleiner uitvielen en niet meer bij elkaar pasten. Toen heb ik alles aan de kant gedaan en in de mand “voor later”, ufo’s dus, gelegd. In het begin van het jaar heb ik sterren erbij gemaakt en ook andere stroken ertussen genaaid, zodat alles toch weer paste.

Van twee meter donkerblauw katoen heb ik de sashing gemaakt en alles aan elkaar genaaid. Van alle gebruikte stoffen zijn de driehoekjes gemaakt. Nu nog een batting aanschaffen en de backing en dan quilten. Omdat een grote stad minstens 50 km van ons huis vandaan is, ben ik er nog niet toegekomen om stof te kopen. Ik weet niet eens of ze daar goed batting materiaal hebben… De vorige quilts heb ik via de Amerkaanse site Hancock’s aan batting geholpen, maar er is niet genoeg over voor deze top.

Omdat het vorige week slecht weer was, (slecht wil alleen maar zeggen dat de zon niet scheen, dat het regende en koud was. Voor de boeren was het een zegen dat alles zo nat werd. Allleen niet voor de rozen, die allemaal hun bloemblaadjes hebben laten vallen) heb ik  me eindelijk bezig gehouden met een cadeau-jellyrol met repen stof van Kaffe Fasset. Heel spannend, want de kleuren zijn heel uitbundig, fel en lekker wild. Ik heb simpel log-cabin-blokken gemaakt. Pas toen alle blokken klaar waren, ben ik gaan schuiven en verleggen om een mooi geheel te krijgen.

Er zijn wel licht en donkere stroken, dus heb ik geprobeerd om een donkere en een lichtere kant van de blog te maken, maar met deze kleuren was dat niet eenvoudig. Toch is het een goed geheel geworden, door twee lichtere centrale plekken te maken omgeven door de donkerder punten.

In de kast vond ik gele stof (nog van Annemieke gekregen, ooit…) en die gebruikte ik voor de sashing. Vier kleinere log-cabin blokken naaide ik aan de vier punten van het middendeel. Van alle gebruikte stroken sneed ik vierkantjes om een mooie afwerking te maken. Ook nu moet ik nog een goede backing vinden. Dus alles wordt aangeschaft als we naar Tarbes of Toulouse gaan. In Auch (30 km hier vandaan) ken ik maar één stoffenzaak en die heeft geen batting en zo, dus moet ik wel naar echte patchworkwinkels gaan of on line kopen.

Ik heb ook nog even getwijfeld of ik deze quilt wel op mijn weblog zou zetten, want ik had me opgegeven voor een wedstrijd in Amerika, maar daar mogen alleen quilts aan meedoen, die nooit in een blog zijn genoemd of getoond. Mijn quilts zijn te zien in mijn weblog en die vallen dus af. Deze Kaffe-summer-top zou mee kunnen doen. Ik vind hem heel leuk, maar niet zo origineel, dat ik hem mee wil laten doen, dus zet ik heb toch maar in mijn blog en doe niet mee met de wedstrijd.

 

3 Reacties op “Nacht-Top and Kaffe-Summer-top.

  1. De blauwe is wel heel erg mooi, jammer dat je niet zo snel aan het andere materiaal kan komen. Is soms wel een handicap, want als ik wat wil moet het altijd zo snel mogelijk!

  2. Zo dat zijn twee heerlijke tops geworden, want die Kaffe stofjes maken er wel een heel vrolijke en zonnige quilt van, dat mag wel met alle regen en somberte van de afgelopen tijd! Groetjes
    Lida

  3. super quilts. Er zijn in nederland en Belgie veel quiltwinkels die web-shops hebben en daar kun je vast de goede maten voor de quilts vinden en dan worden het SUOER SUOER stukken, Heb genoten van het verhaal eromheen, Kaffe Fassett vind ik altijd heel oielijk te verwerken, Heb mer nog niet aan gewaagd Fijn weekend MET ZON SVP Basje

Geef een reactie

