Een miniatuurtje.

Zoals ik al had verteld ben ik een borduurseltje begonnen, na de Quakkenlap en de cadeautjes. Als het af was zou ik er een plaatje van laten zien. Het is zo ver:

Het is een klein geborduurd tekeningetje van een papegaai – ik dacht dat het een roofvogel zou zijn, maar tijdens het borduren kwam ik er achter dat het echt een papegaai moest wezen, met een mooi randje. Het oorspronkelijke borduurwerk is van 1804 en gemaakt door Hester van Dorn in de USA. Via internet hebben we het patroontje gekocht. De initialen heb ik veranderd in G.Q. en L.L. (Gerard Quak en Loes Lemmers).

Ik heb het geborduurd in de “tentstitch” over één draadje, waardoor het een miniatuurtje op ansichtkaart formaat werd. Het geheel meet 8,5 cm bij 12 cm.

Het borduursel krijgt door de tentstitch een veel dikkere textuur aan de achterkant. Voller en compacter dan de voorkant. Het komt doordat aan de voorkant één steekje wordt gemaakt en om de volgende steek precies onder de eerste te zetten, sla je twee draadjes over aan de achterkant. Er komt zo meer borduurdraden aan de achterkant te zitten.

Het bijzondere randje bestaat uit vlinders. Het is maar uit welke hoek je de vlinders bekijkt, of ze vliegen van beneden naar boven of andersom van boven naar beneden. Het rechter vleugeltje van de naar boven vliegende vlinder is de linker vleugel van de naar beneden vliegende. Prachtig ontworpen! De schilder-graficus Escher heeft zoiets misschien wel als een inspiratie bron gezien.

Ik ga er een mooi lijstje voor vinden, want dit miniatuurtje wil ik wel ergens hebben hangen.

 

4 Reacties op “Een miniatuurtje.

  1. mooi papegaaitje. Als ik de achterkant zo zie ,lijkt het op een kelimsteek , maar dan zou bij kelim je goede kant de achterkant zijn Ga vrolijk verder, Basje

Geef een reactie

