Een verjaardagsster-blok.

Enkele patchwork-vriendinnen voelden zich “verloren” na het overlijden van Annemieke. Ze zijn ook lid van de French Fancy Flowers, maar missen de gezellige kundigheid van Annemieke en nu komen ze eens per maand bij elkaar om te borduren, te patchworken of ander handwerk te verrichten. Eerst verwennen ze elkaar met  een lunch, waar na er wordt gewerkt. Wij zijn ook gevraagd om mee te komen doen en dat doen we graag. De laatste lunch was heerlijk: eigen gemaakte pizza en lasagne en eigengemaakte teramisu  als dessert. Genieten!

Na de lunch kwam de aap uit de mouw: er wordt verwacht om een blok te maken, een nog al ingewikkeld blok. Ik heb de mallen en een papier met hoe het worden moet mee genomen en ben begonnen. Eigenlijk is het een paper piecing en dat heb ik eerst geprobeerd.

Aan de papier-zijde ziet het er goed uit. Maar…

aan de goede kant, zie je dat de stof van dit kwart van het blok verschoven is, of dat ik het te krap heb genomen, of het verkeerd heb neergelegd, kortom het is niet goed! Toen heb ik alle mallen gekopieerd, uitgesneden en op de achterkant van de stof getekend, stap voor stap alle onderdelen met de machine aan elkaar genaaid, gestreken en toen de vier kwarten aan elkaar gezet.

Het viel mee om te maken. Ik moest wel heel goed opletten, dat de punten goed op elkaar lagen en dat zie je niet best aan de verkeerde kant van de stof. Ik hield alles met spelden op zijn plaats en naaide het zo vast, dat werkte goed. Toen ik de foto bewerkte, door de zijkanten eraf te halen, zag het er nog beter uit.

Mijn toelatingsblok voor deze groep is geslaagd, vind ik.

Alleen de naam “verjaardagsster blok” begrijp ik niet helemaal. Het zou eigenlijk beter “In elkaar gedraaid vierkant en ster blok” genoemd kunnen worden, maar dat zal wel een te lange titel zijn, dus iemand heeft het voor een verjaardagsquilt gebruikt en het toen maar die naam gegeven. Ik haal  me allerlei ideeën in mijn hoofd, of te wel: ik verzin wel een verhaaltje rond dit blok.

4 Reacties op “Een verjaardagsster-blok.

  1. Het lijkt op een pakje dat wordt uitgepakt, dus misschien is daar de naam vandaan en ik begin dus al mee te fantaseren! Maar het is schitterend geworden, volgens mij ben je met vlag en wimpel geslaagd! Groetjes
    Lida

  2. inde quiltwereld heet het een blok, want van blokken bouw je een quilt, en het is een heel mooi blok geworden , super netjes in elkaar gezet. Hoeveel bblokken maakt het groepje en wordt het een wand -if bed quiklt Basje

    • Geen idee wat voor een quilt het wordt, Basje, wie weet worden er andere bijpassende blokken gegeven. Dat zullen we vast volgende keer bespreken. Waarschijnlijk wordt het wel een grotere quilt. Een groepsquilt wordt het niet, want kleuren of bepaalde stoffen zijn niet verplicht en mijn blok is heel anders van kleur dan de andere.

Geef een reactie

