Mijn Mandala’s in Bassoues

Als je vaker deze blog leest dan weet je waarschijnlijk wel, dat ik mandala’s teken. Dat is ruim twintig jaar geleden begonnen met een groepje mensen en wij tekenden in een cirkel en begonnen vanuit het middelpunt. Ik vond het zo fantastisch, dat ik dagelijks een mandala maakte. Eerst mooi geometrisch en symmetrisch en later veel vrijer. Ik las boeken over mandala’s en kwam tot mijn eigen conclusie, dat ik niet weg ben van de voorgetekende mandala’s waar je je eigen kleuren in mag vullen. Het werd  voor mij een tekening, die door mijn intuïtie vorm is gegeven. Van te voren weet ik nooit wat het wordt. Ik laat het gebeuren. Doordat ik een tekenopleiding heb gehad, zijn de tekeningen ook technisch goed. Ik gebruik aquarel kleurpotloden, zonder water, om de kleurovergangen beter te laten verlopen.

In mei en juni zijn vijftien mandala’s van mij te zien in de Donjon van Bassoues, ons buurdorp.

De toren is de Donjon, een bouwwerk uit de 14de eeuw gebouwd als jachttoren voor de bisschop van Auch. Nu een cultureel monument, wat duizenden toeristen trekt. Bassoues is een “bastide” dorp, een verdedigbaar dorp, verdedigbaar tegen de zwervende soldaten zonder soldij in de honderdjarige oorlog, die het land teisterden om te plunderen, vooral voedsel, want eten moest iedereen liefst elke dag. De Donjon was ook een soort wachttoren om de soldaten te zien aankomen. In deze toren op de eerste verdieping zijn de mandala’s tentoongesteld.

We mochten alleen de reeds aangebrachte haken en schroeven gebruiken en die zaten niet precies op gelijke hoogte naar ons zin, maar we moesten het er mee doen. Het is een hele hoge gotische zaal met één haardplaats en twee privaten, wc’s, een grote luxe in die tijd. Boven en rechts van de schouw hangen enkele  mandala’s.

Aan de westmuur hangen er nog meer.

De Zomerse Groene Man mandala maakt samen met het gotische kapiteel een prachtig plaatje.

In de nis hangt de Winter mandala, die ik voor mezelf hou en dus niet wil verkopen. Hij behoort tot een serie van de vier seizoenen en als een nieuw jaargetijde begint hang ik de bijpassende mandala op in ons huis, dus die serie willen we zelf houden.

In de letterlijke vensterbank hangt de papagaaienmandala, die al is verkocht.

Er tegenover hangt de mandala ” Bon Matin”. Het is altijd een goede morgen als de zon opkomt binnen een steencirkel tijdens de zomer zonnewende.

Aan de andere muren hangen de zwart wit tekeningen van Ernst Carree, één van onze beste vrienden, die prachtige zwartwit potloodtekeningen maakt van dieren en mensen.

Ik ben best trots dat de tekeningen in zo’n mooie ruimte mogen hangen en nog wel twee maanden lang. Gisteren, 5 mei, was de zeer geslaagde vernisage, waar de burgemeester van Bassoues en de burgemeester van Montesquiou een toespraakje hielden.

2 Reacties op “Mijn Mandala’s in Bassoues

Geef een reactie

