Quakken-lap.

Het is volbracht! De Quakkendroogdoek is klaar. Eindelijk. Ik heb er wel 10 jaar over gedaan om zover te komen. In 2002 kreeg ik van Annemieke een theedoek met enkele kleurtjes DMC om te borduren. IK ben enthousiast begonnen en er kwamen mooie randen en een tekst over de geschiedenis van mijn achternaam. daarna stuikte het hele proces. Ik wist niet wat ik verder zou gaan doen. Er kwamen toen allerlei andere projecten tussen, maar deze theedoek bleef maar aan me knagen. In de trant van: maak mij eens af,  je naam vraagt om die lap af te maken, een beetje respect voor je eigen afkomst, ga door! Pas afgelopen jaar heb ik de lap weer opgepakt en ben de voornamen van mijn voorvaderen gaan borguren. En nu is hij dan af!

Via Internet vond ik een oude kaart van Zuid-Holland waarop de polder de Quack staat vermeld en zelfs het Quacksdiep. Een deel van deze kaart heb ik geborduurd.

De open stukken heb ik nog op gevuld met een alfabet en een rijtje cijfers.

In het alfbet is in de achtergrond een letter Q geborduurd.

Ik vind het wel bijzonder dat ik er tien jaar over heb gedaan om deze theedoek af te borduren, dus heb ik de jaartallen geborduurd, met mijn naam en plaats, als een signatuur.

Al met al ben ik best trots op deze lap. Nou mag ik van mezelf iets nieuws beginnen! Ik weet nog even niet wat, misschien een miniatuurtje, of zwartwerk in blauw of rood, of een eigen ontwerp. De techniek is ook nog de vraag. Wat het wordt zien we wel, het definitieve idee komt vanzelf…

5 Reacties op “Quakken-lap.

  1. Je mag mag best trots op jezelf zijn, geweldige ideéen heb je erin verwerkt zoals het quacksdiep. Ook de alfabetten en jaartallen, de kleuren die je hebt gebruikt zijn ook heel mooi, al met al een heel aparte lap!

  2. Prachtig! Ja soms moet je gewoon doordouwen en het afmaken en dat is wederom prima gelukt! Misschien kun je in Den Haag bij het Rijksarchief wel het overlijdensjaar van Jasper vinden! Kan dat er alsnog op! Groetjes
    Lida

  3. prachtige theedoek, Gerard en natuurlijk geweldig dat je de doek na al die jaren toch ineens redelijk snel het afgemaakt. Een mooie lap met vele herinneringen. Nu lekker ervan genieten.

Geef een reactie

