Tussendoortje klaar…

Het tussendoortje, waar ik de vorige keer over schreef is gemaakt, in elkaar gezet en van een drukknoopje voorzien.

Het was wel een beetje meer dan een tussendoortje. Het duurde langer dan ik had gedacht, wat kwam doordat de rode zijden draad op raakte. De zelfde rode kleur die ik in voorraad had, bleek een stuk dikker te zijn, wat geen gezicht was. Na lang puzzelen besloot ik in het geel een steel met bladeren te borduren met het zelfde patroontje, maar dan zonder rode bloemen.

Het klepje van het etuitje werd zo de bloem op de steel.

Het in elkaar zetten nam ook veel tijd in beslag. Ik deed het de eerste keer verkeerd, waardoor de voering met de verkeerde kant boven kwam te zitten. Uithalen ging problematisch door het los geweven linnen. De tweede keer had ik te smalle voering gesneden en de naaisteken kwamen door het geborduurde patroon. Weer uithalen. Vandaag is het gelukt.

Het andere werk waar ik aan bezig was, moest even wachten, maar daar ben ik inmiddels weer mee verder gegaan, toen het “tussendoortje” moest wachten op de afwerking. De Quakkenlap is voorzien van al de namen van mijn voorvaderen, wat begint rond het jaar 1520. Het is niet duidelijk of het het geboortejaar is van Aren of het jaar dat het geschrift over hem is gevonden. Het zag er beter uit nadat ik alle data en eventuele beroepen erbij had geborduurd.

Op de detail foto is het wapen van de dijkgraaf Jasper Arentsz te zien: een azuur veld met drie rode/zilveren vogeltjes (kwakken?) en een zilveren keper.

Verder ben ik bezig om voor de groeps-quilt van de PIM (= Patchwotk in Marciac), waar ik ook lid van ben, een block te ontwerpen en uit te voeren. Marciac is een bastide dorp waar in de zomer een veertiendaags Jazz festival wordt gehouden, wat vele mensen trekt. Wij willen een quilt maken over  Marciac. De jazz, het plein waarom heen de belangrijke huizen staan met hun arcades, de ganzen en eenden, het wapen en het landschap. Mijn deeltje gaat over de vakantiehuizen, die aan het meer van Marciac staan. Ze zijn in pastel kleuren gestuct  en weerspiegelen in het water.

Het ontwerp werd door de anderen leuk gevonden en toen ging ik aan de slag. De huizen in effen kleuren vond ik saai en daarom besloot ik stofjes met een print te nemen. De bomen doe ik in applicatie en daar ben ik nu mee bezig.

Ik ben niet helemaal tevreden over de kleuren van de huizen. Ik denk dat ik er toch andere stofjes voor ga uitzoeken. Ik beschouw dit maar als een oefenblock.

2 Reacties op “Tussendoortje klaar…

  1. Weer een tussendoortje, ja ik ontkom er ook niet aan. Maar gelukkig zijn we nu op een leeftijd dat er niets meer moet en alles kan. Je hebt het op een mooie manier opgelost en de Quackenlap wordt heel apart!

  2. Ik herken je gevoel wel: ik heb in het verleden ook wel eens gehad dat ik “even snel iets tussendoor” wilde maken, wat dan toch weer meer tijd in beslag nam dan voorheen bedacht. Maar je resultaat is wel erg mooi geworden. Veel plezier met je nieuwe projecten: het ziet er veelbelovend uit.

Geef een reactie

