Even tussendoor…

Onze vriendin is vorig jaar voor het eerst begonnen met borduren. Kruissteken. Na een proeflapje was ze helemaal verkocht. Ze wilde meteen beginnen aan de Kerstlap, die ik net af had. Ze is zo gepassioneerd, dat ze steeds door wil borduren, wat ik volkomen herken.

“Nog even de draad op maken…”

“Eerst dit patroontje af borduren…”

Ze zag bij de Kerstlunch mijn vervaardigde cadeautje van het piepkleine speldenkussentje aan een schaartje in een schaaretuitje. Ze verzuchtte dat ze dat toch wel heel erg mooi vond. Onmiddellijk had ik haar verjaarscadeautje in mijn gedachten. Eind van de maand is ze jarig, dus begon ik een patroontje uit te zoeken in het super praktische boek van Valérie Lejeune. Honderden patronen van randen staan erin, beginnend met twee steken hoog tot over de dertig steken hoog. Maar tussendoor staan er vierkantjes om te borduren in. Eentje koos ik  uit en begon het over één draadje te borduren in de tentstitch, de halve kruissteek of petit point.

Even een vergroting zodat het duidelijker zichtbaar wordt:

Het etuitje wilde ik eens anders doen, dan ik voor de Kerstlunch van de French Fancy Flowers had gedaan. Ik maakte wel het patroontje van het kussentje, maar dan in kruissteken over twee draadjes. Ik verzon een randje van 25 steken breed, wat paste bij het vierkante patroon. Het kostte heel wat tekenen, gummen, borduren, uithalen en opnieuw tekenen, aanpassen en weer borduren.

Het randje slaagde mooi, tot ik een nieuw rolletje rode zijde van dezelfde kleur pakte, verder borduurde en ontdekte dat de draad dikker was dan de vorige en het resultaat was een groot verschil tussen de rode bloemen onderling. Geen gezicht. Uithalen en iets anders bedenken, er zat niets anders op. Dit is alles bij elkaar:

Aan de kant waar het volledige patroontje als sluiting komt, borduur ik verder alleen in het geel en laat de rode bloemen en bladeren weg. Het lijkt dan een stengel met bladeren en als het etuitje dicht is, dan lijkt het vierkantje de bloem aan de steel, hoop  ik. Als het klaar ik laat ik het resultaat zien.

Al met al is het “even tussendoor” een iets langere tijd  geworden, dan ik gedacht had. Maar ik blijf borduren een prima en gezonde verslaving vinden.

 

2 Reacties op “Even tussendoor…

Geef een reactie

