Kerst-versiering.

In de loop van de jaren zijn er heel wat kerst spulletjes gemaakt. Het kwam ook omdat Annemieke en ik voor Teleton – een landelijke Franse actie om geld op te halen voor onderzoek naar erfelijke ziektes- 9 jaar lang een Kerst-stand met leuke decoratieve Kerst spulletjes verzorgden. Van zelf gevlochten kransen tot mooie lange lijsengelen aan toe.  De mensen kochten ieder jaar onze dingen, die ze bewaarden, zodat ze een hele verzameling bezaten, waar men steeds weer  hun huizen mee versierden. Ieder jaar zochten we naar iets nieuws, want in herhalingen vallen leek ons niet zo leuk. Na 9 jaar zijn we daarmee gestopt, er kwamen anderen die ook Kerstspulletjes wilden verkopen en toen dachten we, dat ons doel bereikt was: de mensen gingen zelf Kerstversierselen maken, wat ze in deze streek nooit deden.

In het begin liep ik wandelend met de honden door het bos en daar sneed ik lange dunne takken van liguster af en bij het meer groeide heel veel wilg, waarvan de takken prima voldeden om er kransen van te vlechten, die ik thuis versierde met linten en soms met een grote dennenappel.

Een glazen yoghurt potje met enkele gouden en rode kralen versierd verkochten we voor één euro, we hadden er natuurlijk tientallen. Het jaar daarna had de kraam van de plaatselijke school deze versiering in gebruik genomen om op de Teleton te verkopen voor het goede doel.

Loes heeft dit jaar het Kerstlopertje gepatchworked met haar Franse “leerlingen”, wat onze Kersttafel gaat opfleuren.

Deze Kerstborduurlap heb ik al eens laten zien (december 2010) , maar voor de Kerstkraam heb ik er foto’s van genomen en daar Kerstkaarten van gemaakt.  Zoals ik dit jaar onze Kerstkaarten met het laatst gemaakte Kerstborduurwerk erop heb geprint.

De lap is gevoerd, wat nog een hele klus was, omdat de rode zijde ophang stroken bleven schuiven, zodat het er elke keer weer scheef op kwam te zitten. Lostornen en opnieuw beginnen. Tot ik eerst de ophangstroken vast naaide en daarna de voering, die verder met de hand onzichtbaar aan de zijkanten werd dicht genaaid. De onderkant van de voering kreeg alleen een zoompje, zodat het niet kan gaan trekken. Het ziet er prima uit en na de Kersttijd rol ik de lap op en dan kan het goed opgeborgen worden tot de volgende Kerst.
Ik heb ooit een Kerst broodmandje geborduurd, ook voor de verkoop, maar dat is nooit verkocht en dus kon ik het lekker zelf houden en gebruiken, waar we heel blij mee zijn.
Deze Kerst leggen we er allerlei Kerstpiramides in als versiering.
Zo’n piramide is heel simpel te maken: een rechthoekig lapje (twee vierkantjes aan elkaar ).
Ik vouwde het binnenstebuiten dubbel en naaide het aan twee zijden dicht.
De goede kant wordt weer naar buiten gekeerd en dan de twee zijkanten tegen elkaar aan, dus dwars op het ontstane zakje.
Ik vulde de zakjes met gedroogde lavendel en naaide ze onzichtbaar dicht.
Een aantal gouden en rode kraaltjes aan het eind genaaid met een belletje. Klaar.
Een stel van deze piramides geeft een mooi geheel samen en zo’n dingetje is een leuk klein Kerst cadeautje voor familie en vrienden.
Hierbij wens ik jullie een schitterende Kerst toe. Heel veel goeds, liefde, warmte, inspiratie en creativiteit voor 2012 gewenst.
3 Reacties op “Kerst-versiering.

  1. leuke last minute tip, die gevulde zakjes, misschien heb ik nog een uurtje over om ze te maken. Jullie kerstlunch was als altijd weer zeer sfeervol, leuk dat jullie dat in ere houden.

  2. Wat een mooie kerstversieringen laat je hier zien, en dank voor de handige tutorial, ik zal het onthouden. Ik wens jou en iederen die je lief is hierbij hele fijne en gezellige dagen toe.

Geef een reactie

