Kerstlap 2011

De Kerstlap is KLAAR. Ik ben helemaal trots, dat het nog ruim voor Kerst 2011 gelukt is.

Nu kan ik me rustig wijden aan de afwerking om het op te kunnen hangen. Het lijkt me wel mooi om het op rondhout te hangen, zodat het ook opgerold kan worden. Een opbergmogelijkheid is heel belangrijk, want deze lap zal alleen in de Kersttijd aan de muur hangen en de rest van het jaar zal het in een kast worden opgeborgen. Ik heb daar genoeg tijd voor om te bedenken hoe ik dat ga doen en om het te maken.

Het laatste blokje heeft veel tekst, een vogeltje in een krans en een engel die het kransje vasthoudt en in de andere hand heeft het een kersttak beet. Nou vond ik de engel erg primitief op het patroon staan, dus zocht ik een andere engel. In “Albarta Meulenbelt’s Merklapmotieven en hun betekenis” vond ik een mooiere engel, die in het begin van de 19e eeuw gemaakt is.

De pauw van het origineel heb ik door een eendje vervangen. Naast de engel heb ik eenvoudig de letters van mijn voornamen geborduurd en mijn familienaam. Zoals te lezen is heb ik het jaar waarin ik het gemaakt voor het nageslacht genoteerd: 2011.

De eerste tekst heb ik zoals het er stond overgenomen: This to my friends, when I am gone I leave for them to look upon. Het betekent voor mij dat mijn vrienden dit lapje kunnen bekijken als ik er niet (meer) ben.

Op het origineel staat een tweede regel: Remember that I wrought the same for herin you will find my name. Dat was voor mij een kromme tekst. Haar  naam is niet moeilijk te vinden want dat is rechts naast de engel geborduurd, maar ik wilde een andere tekst! Loes hielp me aan een leukere zin voor mijn lap: “Remember that I wrought this piece of Art and my name is Gerard”, en het rijmt ook nog. Met deze tekst is kruissteekborduurswerk tot Kunst verheven!

Voor de details is het leuk om te vermelden, dat het meisje, dat deze lap het eerst heeft gemaakt, Mary Crow heet en dat de lap geborduurd is in 1801, dus ik heb mijn lap precies 210 jaar later gemaakt. Alleen ben ik waarschijnlijk een stuk ouder, dan Mary was, toen ze haar lap maakte…

3 Reacties op “Kerstlap 2011

  1. Geweldig Gerard, dat het je toch gelukt is om dit prachtige borduurwerk voor de Kerst af te krijgen. Hij is erg mooi geworden, en ik vind het erg mooi dat je je eigen draai er aan hebt gegeven. Geniet er lekker van de komende feestdagen.

Geef een reactie

