Kikker-quilt (frog quilt).

Het is een heerlijk gevoel om iets af te hebben! Na meer dan drie jaar is de kikker-quilt dan eindelijk af. Toen de French Fancy Flowers, een groep Nederlandse en Engelse patchworkers uit de Gers (een departement in Zuid-West Frankrijk) begon, had ik net via via een patroon van een kikker, die van “drunkard’s path” blokjes was gemaakt.

Ik startte vol goed moed en sneed stroken blauw met bloemetjes en stroken beige. Het aan elkaar spelden van de stukjes stof met de goede zijde tegen elkaar aan, maakte het extra lastig om met de hand aan ze elkaar te naaien en met de machine kon het helemaal niet… Ik heb er in totaal zesennegentig gemaakt. Het duurde ruim twee jaar voor ik alle drunkard’s path blokjes af had.

Het in elkaar zetten van de kikkers kostte ook aardig wat tijd, want soms had ik toch net een blokje fout aan de ander genaaid en ontstond er geen kikkerpoot. Los tornen en opnieuw, maar dan goed, aan elkaar naaien.  Ik had voor deze  patchwork tijd nooit met een naaimachine gewerkt. Loes naaide de dingen voor mij, maar met het patchwork was de tijd gekomen dat ik dat zelf  moest kunnen. Mijn vaardigheid op de naaimachine ging met sprongen vooruit tijdens het aan elkaar zetten van de kikkers en de banen tussenstof. Nadat ik de eerste serie kikkers af had, kwam de berenpoot quilt ertussen. Ik heb die eerst afgemaakt en dat duurde ongeveer een jaar, want quilten is een kunst apart en het vraagt heel veel tijd, die ik meer aan borduren besteedde. Toen moest ik de vier kikkers aan elkaar zetten tot een mooi vierkant tussen een andere stof. Het lastigste vond ik het vinden van de juiste kleur voor het midden gedeelte. Loes, Annemieke en Sytske hebben allerlei goede raad gegeven en tot slot vond Annemieke de juiste kleur: helder licht blauw. Daarna ben ik de vier andere kikkers gaan maken, met de stukken stof ertussen in beige, blauw en licht blauw zodat het een mooi geheel werd. Een terugkerende stof voor de binding zorgde voor het juiste evenwicht.

Deze foto is gemaakt toen de quilt aan de lijn hing te drogen na het wassen.

Het quilten deed ik in het begin met de hand. De middenbloem is geheel met de hand gequilt. Eigenlijk vind ik het borduren met de rijgsteek.

Bij de kikkers op de vier hoeken heb ik libelles gequilt. Om de kikkers heen is op de naad met de machine gequilt, evenals langs de lange stroken. Het ging echt veel sneller, al is het wel even oefenen om de kikkers heen te quilten met een borduurvoetje op de machine en zonder transporteur.

Als je op de foto klikt, dan kun je het groter zien.

Het gaf een mooi beeld toen de quilt buiten hing te drogen in het ‘zomerhuis’, de hooiopslagplaats, die men de hangar noemt en waar wij in de zomer lekker in de schaduw kunnen zitten eten vaak tot ’s avonds laat bij het licht van kaarsen.

Binnenshuis doet de kikker-quilt het ook goed over de bank.

Ik maak voor de ‘Salon du Patchwork’ in Mirande een etiket voor de achterkant met de naam in het Frans, mijn naam en de jaartallen. Dan is de kikker-quilt echt helemaal af!

3 Reacties op “Kikker-quilt (frog quilt).

  1. Super Gerard, dat de kikkers nu (op het etiket na dan) helemaal klaar is. Lekker is dat he? Hij is in ieder geval erg mooi geworden, en wat een leuke manier om zo de Drunkard’s Path te verwerken tot kikkers. Gefeliciteerd met dit mooie resultaat!

Geef een reactie

