Begin Augustus…

Het is zomer en er zijn bezoekers, waar wij gezellig mee zijn gaan wandelen in de Pyreneeën, al was het weer niet altijd echt zomers. Als er geen gasten waren, had ik op een regendag goed op kunnen schieten met mijn kerstlap en quilt, maar dat ging niet door. We bezochten de grotten van Gargas, waar veel handen op de wanden zijn geschilderd, of liever gezegd met verf op de wand geblazen. Zo’n 27.000 jaar geleden is de eerste hand op de wand gelegd en bespoten met de mond, heeft het koolstofonderzoek uitgewezen. Indrukwekkend. Er mochten geen foto’s worden gemaakt. Op een mooie dag hebben we Pont d’Espagne ook weer bezocht en dat blijft prachtig.

Met de kabelbaan zijn we naar het hoger gelegen pad gekomen en na een wandeling keken we over het groene Lac de Gaube naar de Vigne Male, een berg, die hier alleen zichtbaar is.

Zulke beelden zijn een inspiratie voor mijn landschapwerkjes, die op de markt van Bassoues ’s zondags te zien zijn. Hier zie je een pentekening met een geaquarelleerd deel:

Zicht op Bassoues in de Gers. Er zijn ook kaarten van te koop en daar wordt regelmatig van gekocht. Samen met Enrst Carree staan we daar, hebben dan veel plezier en we eten rond een uur of één een maaltijd bij het restaurant. Gezellig en lekker.

Er komt niet echt veel van borduren, al hoewel ik toch wat steken heb kunnen zetten. Helaas heb ik ook ergens een foutje gemaakt waardoor de steken ineens niet meer netjes naast elkaar staan, maar één draadje hoger of lager uitkomen. Dan ben ik aan mezelf verplicht om het wel uit te halen tot het verholpen is, wat meer tijd kost dan het borduren zelf…

Het blijft apart om in de zomer een winters schaatstafereel te borduren. Het vullen van oppervlaktes kost veel tijd en garen. Het is ook nog saai werk, maar als het klaar is ziet het er mooi uit (als er geen foutje is gemaakt en de steken niet op één lijn zitten). Voor de detaillisten: de naalden zijn in werkelijkheid 33 mm lang. Het is ook een borduursel op 16 draads linnen. ‘Klein maar fijn’, zei mijn oma altijd.

Het quiltwerk is ook maar één keer uit de tas tevoorschijn gekomen en daar zijn toen alle kikkers van ogen voorzien en is er één libelle gequilt.

Ik zie wel wat er in augustus gemaakt kan worden. In ieder geval hebben we nog een bijeenkomst van de French Fancy Flowers, dus zal er iets gequilt worden, dat staat vast. Als er een gaatje vrij is dan borduur ik verder aan het wintertafereel, ik wil dit blokje liefst zo snel mogelijk af hebben en een nieuwe beginnen…

2 Reacties op “Begin Augustus…

  1. Wat een prachtige plaatjes laat je zien, wat is het toch overal mooi, hier moet je toch genieten. Wat het uithalen betreft dat gebeurt mij ook wel eens, het ergste is dan dat ik het begin en einde niet meer vind omdat ik altijd heel netjes afhecht!

  2. Wat ziet het er mooi uit op de foto’s zeg!Prachtig, met die bergen. Achteruit werken is nooit leuk, maar ja: als ik een fout ontdek, kan ik er ook niet mee leven om het te laten zitten, dus soms moet het gewoon gedaan worden… ^_^

Geef een reactie

