Kikker-quilt.

Al een jaar lang lag de top van de kikker-quilt te wachten op de tussenlaag en de achterkant. In januari heb ik de lappen op elkaar gespeld en door geregen. Het quilten kon beginnen.

Ik begon in het midden een bloem te quilten met de hand.

Het gebruikte beige garen valt op de donkerblauwe achterkant extra op. Het duurde tamelijk lang, vond ik. Daarna quiltte ik op de naad de binnenste cirkel van de vier  kikkervormen. Ook met de hand. Het schoot niet echt op. Ik probeerde met de machine te quilten, maar dat ging totaal verkeerd, schots en scheef kwamen de steken te zitten, zodat ik het allemaal heb uitgehaald. Op de quilt show in Saint Jean de Luz sprak ik met de Deense quiltster, die met de machine quilt. Ze doet dat prachtig. Ze zei: “Oefenen, oefenen en nog eens oefenen, dan lukt het steeds beter.” Ook Sian van de French Fancy Flowers quilt group opperde, dat met veel oefenen het steeds beter zou lukken. Hun raad heb ik opgevolgd. Ik oefende op een speciale oefenlap en was niet ontevreden. Toen werd de buitencirkel van de kikkers gequilt. Met de machine. De transporteur moest uitgeschakeld worden met een plastic plaatje en met een borduurvoet kon ik makkelijk heen en weer schuiven met de lap. Het enige moeilijke vond ik de geringe ruimte tussen de naald en het hoge gedeelte van de naaimachine. De lap moest opgerold worden om er tussen te passen. Het lukte!

De lijn is niet helemaal strak, maar ik ben niet ontevreden en het gaat echt veel sneller! Daarna zijn de hoekkikkers machinaal gequilt en het gaat steeds beter!

De ogen van alle kikkers worden weer met de hand gequilt.  Ik ben nog niet klaar, maar het schiet al een heel eind op. En zo ziet het er aan de voorkant uit:

Er komt nog meer handquilting, wat veel zichtbaarder zal zijn dan het “in the ditch” quilten. Mijn quilting is meer borduren met de rijgsteek…

 

2 Reacties op “Kikker-quilt.

  1. Wat leuk Gerard, die kikkers. En het quilten met de naaimachine vergt inderdaad veel oefening.Je vroeg op mijn blog of ik een speciale techniek gebruik voor het handquilten. Ik heb destijds een workshop gevolgd en daar heb ik geleerd om met een metalen vingerhoed en een AuntBecky te werken. Sindsdien gaat het quilten prima, kan ik mooie steekjes maken en prik ik mij nooit meer in de vingers. Dat is dus “mijn geheim”^_^

  2. Wat een aparte quilt, bewonderenswaardig het doorquilten. Ik heb er ook twee cursussen in gevolgd, maar het quilten is niet mijn ding, ik kan niet werken met een vingerhoed. Heb alle mogelijke soorten uitgeprobeerd, ik hou me maar bij borduren. Wel wil ik zaans stikwerk gaan leren, deze techniek is anders en heeft een mooi resultaat!

Geef een reactie

