Even hard door geborduurd…

De komende tentoonstelling vraagt tijd, maar om de hele dag achter de computer te blijven zitten om kaartjes te maken die bij de werkstukken van Annemieke horen, is ook niet alles. Daarbij komt het verblijf van een jong gezinnetje, dat een weekje bleef logeren, wat mij me soms even deed terug trekken om wat steken te wijden aan de kerstlap en om me niet te bemoeien met opvoedkundige problemen. Daaruit vloeide voort dat het volgende blokje gestaag groeide en nu zelfs al klaar is.

Op een vergroting kunnen we natuurlijk alle details veel duidelijker zien. De tekst blijft mij verbazen, want “wild” past niet echt bij de kerstsfeer. Of bedoelen ze misschien dat de kerkklokken ook wild kunnen beieren? De klokken zijn in ieder geval te horen, volgens het eerste blokje.

De kerstboom is aandoenlijk primitief, maar heel duidelijk een echte sparrenboom met echte “naalden”. Ik heb de kaarsjes wit gemaakt en niet goudgeel, omdat ik in mijn jeugd alleen echte kaarsjes in de boom kende. Mijn moeder heeft het volgehouden om echte kaarsjes te branden met Kerst en geen “extra schemerlampjes in de boom”, zoals ze haar beslissing beredeneerde. Ik heb de eerste jaren dat we een boom namen dat principe meegenomen en we hebben ook geen kerstboomverlichting in huis. Toen we de eerste kerst in Frankrijk vierden, kochten we een echte blauwspar met kluit die wijdgespreide takken bezat waar de echte kaarsjes mooi op geklemd konden worden. Hij brandde alleen met de twee Kerstdagen, daarna werd hij afgetuigd en in de tuin gezet. Na een jaar of vijf ons als kerstboon te hebben gediend werd hij zo groot dat we hem in de tuin moesten planten, waar hij nu enorm prachtig staat.

Nu dient een foto van de spar bijvoorbeeld als prachtige decoratieve kerstkaart. Met sneeuw, die één of misschien twee keer per jaar een half dagje blijft liggen.

Bij de goudgele kronen heb ik een rode vulling gekozen, wat ik mooi vind uitkomen, beter dan de gesuggereerde “off white” vulling. De vondst om een alfabet als kerstversiering in de boom te hangen is fantastisch!

Ik snap de bloemenplant onder het woordje “and” niet goed. Alleen maar een versiering of zie ik de betekenis niet?

Inmiddels moet ik wachten met het volgende blokje, want daar moet veel sneeuw en ijs op, waar ik de kleur wit voor nodig heb. De witte zijde is op. Het is besteld en ik wacht met smart. Ondertussen borduur ik vast andere  motieven, waar geen wit voor nodig is.

4 Reacties op “Even hard door geborduurd…

  1. Dag Gerard, via-via heb ik je blog ontdekt. Leuk om een “medestaander” te treffen: ook ik ben een man die geborduurd heeft en nu helemaal weg is van patchwork en quilten. Ik heb je blog toegevoegd aan mijn Google Reader, dus ik ga je postings en vorderingen vanaf nu volgen. Goed weekend, Gert

  2. Hoi Gerard, het is een heel mooi kerstboompje, zou het woord and niet bij de rest horen ? Letterlijk is het dan vertaald En wild en zoet worden de woorden herhaald! Het is maar een suggestie, en de echte kerstboom is wel heel mooi !

  3. Ha Gerard, ik denk dat het woordje ‘and” is toegevoegd voor het metrum. Als je het hele gedichtje opzegt hoort het er gewoon bij. Mooie kerstboom in jullie tuin! vooral met het ‘suiker’laagje erop.
    Je lap wordt prachtig. Hier kan opa het kleine grut niet meer ontlopen. Sinds Sophie kan traplopen gaat ze regelmatig bij Opa Han ( de ‘s’ leert ze er later nog wel bij 😉 op bezoek. Ze vindt zijn kamer ‘prachtig’ zegt ze. Opa vereerd, want dat hoort ie van mij niet 🙂

    • Leuk gert, een mede quilter en patchworker! Ik heb op de “Salon” een mede borduurder getroffen en hij, zijn vrouw en mijn vrouw en ik, zijn bij hem thuis geweest en hebben de resultaten van zijn jarenlange arbeid mogen bewonderen. We blijven contact houden.
      Jessie en Marcella, jullie hebben gelijk dat het woordje “and” gewoon bij de tekst hoort en dat zo het metrum goed loopt. Maar ik snap de plant onder het woordje “and” niet goed. Het is een Wat moet zoiets op een kerstlap?

Geef een reactie

