Blokje nummer vier van de Kerstlap…

Ondanks alle uitjes, o.a. naar St. Jean de Luz, waar ik twee blogjes aan heb besteed, en twee weken logerende vrienden, ben ik toch nog geslaagd om een blokje van de Kerstlap af te krijgen.

Een huis borduren duurt veel langer dan ik gedacht had. Ik heb natuurlijk mijzelf de das om gedaan door een ander huis te willen maken, dan op het patroon staat. Het is een ‘maison de maître’ uit onze streek , de Gers, geworden en het ziet er echt uit als een Gascons! De deur in het midden, links en rechts twee ramen met er boven ook twee ramen. Een vlak hellend dak en twee schoorstenen. Boven de deur is een min of meer rond venster gemaakt. Overal brandt licht, want het is tenslotte daar Kerstmis.

Ik heb het al een paar keer gemeld, dat ik andere kleuren dan het patroon aangeeft gebruik, wat bij het hert even moeilijk leek. Het patroon gaf aan dat het een bruin hert moest zijn, maar er zit in de door mij gekozen kleuren slechts een roze lichtbruin achtige kleur, die ik voor de stenen van het huis heb gebruikt. De middelste kleur bruin zijn de donkere kleuren van de stenen van de muren. Het roodbruin gebruikte ik voor de dakversiering en toen wilde ik niet opnieuw een van die kleuren gebruiken voor het hert.  Toen schoot mij in gedachten de naam van een restaurant in Oud-Velzen (nu: Velsen-Zuid geheten) in Nederland: “Het roode hert”. Ooit hebben we daar eens gegeten, toen we nog in Haarlem woonden. Het enige wat ik me ervan herinner is de mooie ligging en dan de naam. Onmiddellijk besloot ik een rood hert te borduren en dat staat er nu dus op.

Ik heb geen idee of ik het haal om deze maand blokje nummer vijf af te krijgen. Want in juni gaat er veel tijd zitten in het voorbereiden van een heuse tentoonstelling van het oeuvre van Annemieke Carree. De tentoonstelling wordt gehouden in Mirande in twee zalen boven het “Office du Tourisme” . Tijdens de “Salon de la Broderie” in de markthal van Mirande kwam ik de dame tegen die over de tentoonstellingen van de tourist information gaat. Ik wilde een hommage aan Annemieke organiseren en ze was onmiddellijk enthousiast. Ik dacht dat het nog wel even zou duren voor de zalen beschikbaar zouden zijn, maar vorige maand belde ze op en vroeg of mij de maand juli uitkwam. Ik hapte onmiddellijk toe en de tentoonstelling staat genoteerd. Het begint met de vernissage de eerste juli om zes uur ’s avonds. Twee dagen daarvoor kunnen we het gaan inrichten. Spannend, want alles doen we zelf: foto’s van het werk maken, de beste kiezen om op de affiche te zetten, teksten voor de uitnodigingen maken, een brochure, teksten bij het werk van Annemieke. Wel in het Frans… Ik zal zeker een blog aan dit evenement wijden.

3 Reacties op “Blokje nummer vier van de Kerstlap…

  1. wat een prachtige lap wordt dit en nu kom ik dus kennelijk wel op je netwerk terecht. Ik bennog niet zo handig met een pc daar komt ook de leeftijd om de hoek kijken, maar ik leer er steeds wat bij Dank dat je dit inorde hebt gemaakt, Fijn weekend Basje

  2. Je kerstsampler wordt prachtig, het Ierse hert uit Haarlem doet het prima zo, ik zou het ook niet bruin gemaakt hebben 😉 Wat jammer dat Gers zo ver weg is, wat zou ik graag op Annemieke’s tentoonstelling gekomen zijn. Fijn dat je er een blogje aan gaat wijden. Ik denk dat de 1e juli voor jullie een mooi moment zal worden.

    hartelijke groet, Marcella

Geef een reactie

