Marker lap.

Toen ik op Marcella’s weblog las over de vernaaide linten lap ontworpen door Margreet Beemsterboer en het bruidsrijglijf met rozen, heb ik eens even gekeken of mijn Marker lap al op mijn weblog stond en ik kwam erachter dat ik hem niet heb laten zien.

Hier komt hij dan…

In 1982 kregen we het boekje “De handwerken op het eiland Marken” door Maria van Hemert geschreven, cadeau. Ik was in die tijd ziek. Non-Hodgekin en was bezig met bestralingen en chemokuren. Lezen lukte niet en toen leerde Loes mij borduren en breien. Het boekje nodigde me uit om een Marker lap te maken.

Eerst  maakte ik de open zomen. Later begreep ik dat je daarmee eindigde en niet begon. Toen trok ik draden uit en stopte het weer op met een drie rozen motief in legger en bon. Eronder borduurde ik de druivenplukkers of te wel het bijbelse tafereel van de twaalf verspieders, wat een motief voor een vernaaid lint is. In het boekje staat alleen een kleine foto van zo’n lint, maar ik heb op mijn manier toch geprobeerd het te borduren.

Daarboven borduurde ik bruidsrijglijf rozen. Alles wit op wit, want dat wilde ik zo.

In het midden is het befaamde sneewerk gemaakt. Draden uittrekken na een serie van telkens zeven platsteken om rafelen te voorkomen en dan zes draden overslaan. De zes draden die zijn blijven staan worden met ‘platte lommertjes, in een soort zigzagsteekje, tot een netje gemaakt, waarna het invullen met siersteken kan beginnen.

Aan de andere kant weer een stopwerk-rand met liggende S-motieven. Eronder een witwerk-rand . Boven het stopwerk is in het midden een levensboom geborduurd in kruissteken moedwillig verlengd door drie draden in de hoogte te nemen en twee horizontaal voor een kruissteekje. Het jaartal 1982 staat duidelijk te lezen en boven de hoekfiguren staan links de initialen van Loes (LL) en rechts van mij (GQ). Bij het sneewerk is nog een zigzagrand geborduurd omdat het een te groot witvlak zou blijven als ik dat niet deed.

Tot slot heb ik er ook nog aan de boven- en onderkant ‘tandjes’ gemaakt, een soort picootjes.

Ik blijf vreselijk trots op deze lap, die zo nu en dan een feestelijk wit gedekte tafel in het midden mag sieren. Op de ‘salon de broderie’ bewonderde men deze lap en sommigen geloofden niet dat een man dat heeft kunnen maken!

2 Reacties op “Marker lap.

  1. Wat geweldig deze witte lap, en chapeau dat vind ik ook voor een man! Wat is het Marker borduurwerk toch mooi, ik volg Marcella ook al heel lang en geniet van al haar werken. Het rijglijf waar ze nu aan begonnen is zie je nu al mooi worden!
    Fijne paasdagen, Groetjes Jessie

  2. een prachtig eerbetoon aan Annemieke en haar prachtige werk. Jullie hebben er weer wat bijzonders van gemaakt daar, een prachtige tentoonstelling! Fijn dat jullie door gaan en weer twee nieuwe leden hebben

    hartelijke groet, marcella

Geef een reactie

